Ha az ember próbál tájékozódni, a
gyermekével mikor hova forduljon, itt is, ott is falakba ütközhet. Az állami
ellátórendszer tartaléka véges, és a tájékoztatás is időbe, energiába kerül, a
különféle rendszereknek is informálódniuk kellene egymásról, ha nem lennének
egyébként is leterhelve. A gyerekekkel foglalkozók se tudják mindig eligazítani
a szülőt, ugyanis a rendszer folyamatosan változik. Összeszedtem a 8
leggyakrabban elhangzó tévhitet és kifejtését, ami alapot adhat a jobb
tájékozódásban.
1. TÉVHIT: „A Gyermekjólétnél
jártunk a gyermekkel.”
A szülők egy
része a gyermekellátásból a Gyermekjóléti Szolgálatot ismeri, mint ellátót,
legalábbis azt hiszi. Leggyakrabban pedig a Pedagógiai Szakszolgálattal
találkoznak a szülők, hiszen ők a felelősek a gyermek kivizsgálásáért (itt
lehet BTMN, SNI státuszt kapni), az ovik, iskolák, orvosok ide delegálják a
gyerekeket, amennyiben kórházi szintű beavatkozásra még nincs szükség, de már
baj van. A szülők is fordulhatnak ide. Van saját pszichológusuk, így nagy
eséllyel ide járnak a szülők.
A
Gyermekjóléti Szolgálat elsődleges célja nem az alapvetően jól funkcionáló
családok egyedi problémáinak segítése, hanem a diszfunkcionális családok
segítése. Ide lehet fordulni jogi, anyagi támogatásért, itt zajlik a
védelembe vett családok koordinálása, mérlegelnek kiemelési ügyekben, gondozzák
a rájuk bízott családokat. Lehet saját pszichológusuk, és megvan rá az esély,
hogy ide jár valaki, de hosszabb folyamatot általában nem tudnak vállalni,
inkább nevelési tanácsadást.
A Gyámügy
egy hatóság, ami a bíróság felé delegálja az igazán problémás klienseket,
illetve felügyeli a legproblémásabbakat (egyáltalán nem jár be iskolába a
gyerek, komoly bántalmazás van). Nincs saját pszichológusuk.
Ha Szolnok térségben szeretnének állami ellátást a gyermeknek, akkor tehát elsődlegesen fordulhatnak a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat vonatkozó Tagintézményéhez, valamint a Hetényi Géza Kórház Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Osztályához. Utóbbinál, ha bejelentkeztek, automatikusan a pszichiáterhez kapnak időpontot, pszichológushoz való időpontfoglalás külön szükséges. Van lehetőség családterápiára is.
2. TÉVHIT: „A Szakszolgálatnál megvolt a teljes pszichés kivizsgálása.”
Ha az óvoda
vagy az iskola felterjesztette a gyermeket komplex vizsgálatra, vagy a szülő
kérte ezt önkéntesen, attól a gyermeknek nem volt pszichodiagnosztikai
vizsgálata. Ahogy azt korábbi cikkemben megfogalmaztam, a komplex vizsgálat
első alkalmával méri fel a pszichológus az intellektust. Természetesen közben
ránéz a gyermek általános állapotára, de csak annyira, mint egy munkahelyi
alkalmassági vizsgálaton az orvos a vérképre: nagyon-nagyon felületesen, hiszen
elsődlegesen az a dolga, hogy a gyermek kognitív képességeit felmérje, és kevés
az ideje. Tehát a gyermek temperamentumáról, személyiségéről, megküzdési
módszereiből keveset fog látni.
Kontrollvizsgálatnál
a pszichológus már csak vitás, kirívó esetekben mér újra IQ-t, a gyógypedagógus
nézi meg a gyermek haladását. Pszichológiai kivizsgálást külön kell kérni,
ennek sajátossága, hogy a gyermeket nem egyszer látja a pszichológus, hanem
háromszor.
3. TÉVHIT: „A bölcsőde/az óvoda/az iskola büntethet engem, mint szülőt.”
Az utóbbi
időkben növekvő arányban számolnak be a szülők rendszerabúzusról. Ennek a
menete a következő: enyhén vagy közepesen problémás viselkedésű gyermeket a
bölcsőde, az óvoda, az iskola többfelé elküld, pszichiáterhez, komplex vizsgálatra,
meg oda, meg amoda. Ilyenkor a szülőkkel ellenségesen lépnek fel, nem
partnerként kezelik őket. A jellemzően értelmiségi, rendezett háttérrel
rendelkező szülők első reakciója sok esetben a félelem és az önmagukban való
hibakeresés.
A
tanintézmények nem hatósági szervezetek, és alapvetően szabályok szerint
működnek. Amennyiben többszöri egyeztetés után is kirívó hatásértést érzékelsz,
az intézmény dolgozói nem tisztelik a véleményed, vagy indokolatlanul sok
helyre irányítanának a gyermekeddel, tudd, hogy korlátozott lehetőség van a
kezükben. Amikor valóban rendszerabúzusról van szó, általában vagy nagyon
kiégettek a pedagógusok és vezetőség, vagy passzívabb módon próbálnak rávenni,
a gyermeked elhagyja az intézményt, anélkül, hogy aktívan ki kellene tenniük (amire
egyébként valószínűleg nem találnának jogalapot). Ilyenkor a legjobb, amit
tehetsz, ha független szakértőhöz fordulsz, illetve kapcsolatba lépsz az
illetékes Gyermekjóléti Szolgálattal. Tartós és súlyos probléma esetén keresd meg
hivatalos levéllel a fenntartót.
4. TÉVHIT: „A kineziológus/a coach majdnem pszichológus.”
Minden
harmadik hozzám érkező gyerek volt másik szakma képviselőjénél. Ezek a
gyerekek, kamaszok olyan problémákkal kerültek oda, amikkel a coach,
kineziológus vagy egyéb szakmájú nem tudhatott mit kezdeni, mert nem erre van
kiképezve. Ilyenek: kényszeres tünetek, önbántás, széklet visszatartás,
pánikrohamok. Amennyiben a gyermek nem csak egy kicsit bizonytalan, a fent
említett foglalkozások legfeljebb placebóként működnek mind a szülő, mind a
gyermek esetében, változás nem következik be, viszont az idő előrehaladtával
beáll a tünet, és romlanak a fejlődési esélyek.
Mivel a
kineziológus és a coach nem pszichodiagnosztizál, ezért nem is mindig képes megállapítani, egyáltalán elvállalhat-e egy adott klienst. Ezért megoszlik a felelősség
arra nézve, a szülő mérje fel, mekkora a gyermek problémája. Amennyiben egy szakember (orvos, pszichiáter, gyógypedagógus) pszichológust javasol,
nehezítik a megoldáshoz vezető utat, ha tesznek egy kitérőt más felé. A
gyermeknek sem jó, ha több felnőtt párhuzamosan vagy egymásutánban
foglalkozik vele.
A ’nem árt’
kérdést tehát megfordítanám: árt, mert később jut el a gyermek a problémájával
érdemben foglalkozni tudó szakemberhez. Egy kezdődő vagy hónapok óta fennálló
probléma esetén fél éves-éves különbség is lehet ellátási idő szempontjából.
5. TÉVHIT: „A gyerek jelentős döntésekben is el tudja dönteni, mi a jó neki.”
Némely
szülők teljes vállszélességgel állnak ki azon hitük mellett, hogy az 5 éves
gyermekük el tudja dönteni, akar-e pszichológushoz jönni. Mintha egy kisgyermek
akár ezt, akár az életüket nagyban meghatározó, jelentős alternatívát tudnának
reálisan mérlegelni, és utána megfelelő döntést hozni. Ez a fajta látásmód a
szülői felelőtlenség egyik jele, amellyel a gyermekre akarják hárítani a
valójában számukra kellemetlen helyzetekből való kimenekülést.
A
gyerekeknek fogalmuk sincs róla, mi a jó nekik. Ha egy elvált szülő
kisgyermekét megkérdezzük, kinél érzi jól magát, a mindent megengedő szülőnél,
vagy aki időben lefektetni, és mindennap kell fogat mosnia, az első szülőt
nevezi meg. Sok kisgyerek nem akar óvodába járni, mert jobb érzés egész nap
otthon lenni a szülővel. Nincs és nem lehet belátásuk a következményekre.
A szülő azért
gondviselő, hogy felelősséggel kísérje és segítse a gyermekét, nem azért, hogy
időnként átadja neki a gyeplőt. Ha a gyerek túl nagy terepet kap a szabályok
megalkotásában túlságosan kicsi korban, teljesen összezavarodik.
6. TÉVHIT: „Bármelyik pszichológus tud kiállítani papírt a bíróságra.”
Az ügyvédek
előszeretettel javasolják vitás, pl. gyermekelhelyezési ügyekben, hogy a szülő
keressen fel egy pszichológust, aki kiállít a gyermekről egy véleményt, amit
majd beadhatnak a bíróságra. Az ügyvédek stratégiai szempontból javasolják ezt,
mert az eggyel több papír mindig eggyel jobb lehetőséget kínál az ügyüknek a
bíróságon.
A realitás
az, hogy egyfajta pszichológus állíthat ki vonatkozó dokumentumot: az
igazságügyi szakpszichológus. Ő százezrekben mérhető összegért, gondos
folyamatban együtt és külön-külön is látva a szülőket, a gyermekeket állít ki
egy igen hosszú dokumentációt, ami mérlegeli a család helyzetét.
Ez és csak
ez a dokumentum számít (és ez is csak valamelyest, nem teljes mértékben!) a
bíróság előtt. Ha nincs a gyermekkel probléma, és csakis a papírért jönne
valaki pszichológushoz, javasolt azonnal igazságügyi szakpszichológust
keresnie. Azt azonban nem árt tudnia, hogy a másik fél kérhet
ellenvéleményt, sőt harmadik vélemény is kellhet, ha az első kettő ellentmond
egymásnak. Ilyen esetekben a gyermek terhelhetőségéről nem árt elgondolkodni.
7. TÉVHIT: „A pszichiátriai gyógyszerek károsak.”
Amennyiben
valaki szakmaiságában jó pszichiáterhez látogat el, biztos lehet benne, hogy a
pszichiáter arra törekszik, a lehető legkisebb még hatékony gyógyszert írja fel
a gyermeknek, amennyiben az feltétlenül szükséges a hétköznapok élhetővé
tételéhez és a terápia megtámogatására. A pszichiátriában kihívást jelent egyes
gyógyszerek forgalomból való kivonása vagy elérhetetlensége, azonban
próbálkoznak minél jobban ellátni a pácienseiket.
Nagyon
fontos, hogy a gyógyszert csak és kizárólag úgy lehet adagolni, ahogy azt az
orvos meghagyta, attól nem lehet eltérni. A gyógyszer az idegrendszert, az
agyat érinti, nem véletlen, hogy a felépítése és a leépítése sem egyik
pillanatról a másikra zajlik. Kell törekedni a rendszeres, 3-6 hónapos
kontrollra. A jól alkalmazott pszichiátriai gyógyszer életmentő, az
életminőséget erőteljesen javítja.
8. TÉVHIT: „Létezik a lelki problémákra gyors megoldás.”
Ha valaki
azt mondja neked, hogy a gyermeked egyetlen rajzából meg tudja állapítani a
teljes problémáját és a személyiségének működését, akkor az valótlant állít. Ha
azt mondja, párszor találkozik vele, és a tünet, huss, eltűnik, szakmaiatlan.
Mind máig a
pszichológia és a pszichiátria terén nem léteznek csodák. Lassú változások
vannak. Dinamikus változások is vannak, amit a gyermek kora és a rendkívül
fejlett öngyógyító metódusai vagy igen rugalmas személyisége tesz lehetővé. Nem érdemes tehát hinni a gyors változást ígérőknek. Védd
magad, védd a gyermeked, hogy ne legyen csalódás a dolog vége.
9. TÉVHIT: „Elég párszor elmenni pszichológushoz, és jobb lesz a helyzet."
Ki szeretné, ha a gyermeke háromszor
találkozna egy idegennel, és az idegen teljes értékben befolyásolni tudná? A gyerekek
szerencsére nem így működnek. Idő és bizalom szükséges a változáshoz, a gyógyító kapcsolódáshoz.
Az öt
alkalmas pszichodiagnosztika (első interjú a szülővel, három találkozás a
gyermekkel, visszajelzés a szülőnek) nem terápia. Ettől a szakasztól nem
lehet elvárni érdemi változást, hiszen a szakember ilyenkor még csak ismerkedik
a gyermekkel, olyan alapteszteket vesz fel vele, amiket a gyermek életkora vagy
problémája indokol. Vissza tud jelezni a végén a szülőnek a gyermek általános
állapotáról, de a családdal és a gyermekkel való szorosabb együttműködés
szükséges az ezt követő terápiás blokkokban, hogy tartós változás végbe menjen.
10. TÉVHIT: „A gyerekek félnek a pszichológusoktól.”
Az első
találkozáskor a szülőkhöz szóló utolsó kérdéseim egyike az, mondták-e már a
gyermeknek, hogy el fog jönni egy pszichológushoz, ha igen, mit szólt hozzá, ha
nem, Önök szerint hogyan fog reagálni. A szülők egy része szerint a gyermek fél a
pszichológustól, bár a gyógypedagógustól és a logopédustól is,
temperamentumuktól függetlenül, mert a felnőtt szakemberektől félni kell.
A gyerekek
akkor feszültek, amikor a szüleik is azok, illetve, ha megtanulták, hogy az új
helyzettől félni kell. Amennyiben a szülő követi a szakember kérését, és
természetesen megy le az első találkozás, a gyerekek, kamaszok döntő
többségében csökken a szorongás. Nem is beszélve azokról a gyerekekről,
akik egyáltalán nem félnek, sőt nagyon gyorsan bejönnek.
Az eloszlás 6
éves kor felett nagyjából a következő: 90% gond nélkül bejön, 5% gondolkodik
egy kicsit és bejön, 3% kéri, hogy a szülő maradjon kint a folyosón, 2% az
elején igényli a pszichológiai szobában szülő jelenlétét. Kicsiknél teljesen
természetes, hogy többekkel bejönnek a szülők.