Suhajda Szilárd halála kapcsán ismét
nagyon élénken elkezdte foglalkoztatni az embereket a gyász, a gyerekgyász
témája. Konkrétan egy kollektív gyász történt, ki mennyire kapcsolódott bele. A
híradóban hallott gyilkosság, baleset más, mint mikor látjuk az ember arcát a
képen, be tudjuk azonosítani, hosszabban velünk van a története. Ilyen esetben óhatatlanul
elgondolkodunk saját gyászélményeinken, halálhoz való hozzáállásunkon.
Egy dolog nyilvánvaló: a ma embere
nehezen tolerálja a másik ember gyászhoz való gyökeresen más hozzáállását. Pedig
ahány veszteség, annyi gyász, és ez így normális.
Amikor a gyászról tanulunk, az az
egyik legelső tétel, a szakaszok nem kell, hogy úgy menjenek le egymás után,
ahogy az a nagykönyvben le van írva. A gyász nem egy szisztematikusan lezajló,
logikus folyamat, ezért nem baj, ha olyankor jelentkezik pszichés zavar. Az
ember akár úgy érezheti, hallucinál hangokat, változatos testi tüneteket mutat.
Ez normális. Ilyen (is lehet) a gyász.
A cikkeimben megszokottól eltérően nálam
megforduló eseteken keresztül szeretném ismertetni, a gyerekek gyásza mennyiben
más, mint azt a felnőttek hinnék.
Elöljáróban elmondom, nem minden
gyász igényel pszichés ellátást, sőt. A normatív gyásznál legtöbbször a szülőkkel konzultálva
segítjük a gyermeket, hogy a maga eszközeivel meg tudjon birkózni a gyásszal.
Általában extrém helyzetben, vagy ha a szülő nagyon kétségbeesett, kimerült,
jön a gyermek ellátásba.
A gyerek úgy gyászol, ahogy azt a felnőttektől látja
Óvodáskorú gyermek kistestvére
elvesztése után nem mutatott semmilyen érzelmi reakciót, és zárt elhunyt
testvére említésére. A terápiás alkalmainkon állatcsaládokat alkotott, majd
elásta az állat-tesót. Kiásta, elásta, újra meg újra. Otthon legóból sírkertet
épített. Megbeszéltük, hogy a játékban az állatok fel tudnak éledni, az emberek
nem így működnek. Elkezdte engedni, hogy a szülők kivigyék a temetőbe és
természetesebben kapcsolódott a veszteséghez.
Itt az történt, hogy a szülők érthető
módon nagyon megijedtek, és amitől lehetett, kímélték a gyermeket, elrejtették a gyászukat. A gyerek összezavarodott. Szabad beszélni a halálról? Szabad rajzolni vagy játszani róla? Ahogy
megkapta rá kvázi az engedélyt, enyhült a feszültség, hiszen elindulhatott a
tényleges gyász.
Nem szabad egymást túlvédeni magunktól
Egy kamasz nehéz körülmények között
veszítette el az édesanyját. Az édesanya elvesztése mindenkinek fájt, ezért az
édesapa és a testvér sem beszélt róla, úgy próbáltak élni, mint a korábbiakban.
A kamasz úgy érzékelte, csak ő gyászol (bár némán), elkezdett haragudni a
család többi részére, akik éppen próbálták volna nem terhelni őt. Az édesapa
közben magában őrlődött, a testvér pedig elkezdett érzelmileg a kamaszra
tapadni, mint az édesanya ’helyettesítőjére’.
Mikor elért olyan szakaszba a család,
ahol ki tudták egymásnak mondani, mindenkinek nagyon fáj az édesanya halála,
kezdtek olyan közös rítusokba, szokásokba, amelyek erősítették a családi
egységet, és aktívabban ki tudták mondani, kinek mire lenne szüksége éppen.
Nehéz kapcsolat elgyászolása
Kiskamasznak nagyon viharosan alakult a
kapcsolata az édesapjával, rengetegszer bízott, majd csalódott benne. Az egyik viharzós
szakasz közepette az édesapa váratlanul meghalt. A kiskamasz magára maradt az
agressziójával, a fájdalmával, és elutasította, hogy az apa neki igenis fontos
volt, és hogy ő is gyászolt.
Ez az a helyzet, ahol a gyerek nem
biztos, hogy érett a pszichés gondozásra, mint feldolgozó folyamatra. Felfokozott helyzetben nem
ingereljük túl, nem konfrontáljuk olyan érzésekkel, amikhez még nem szabad,
hogy hozzáférjen. Még nem kész rá, hogy teljes erővel szembenézzen a
fájdalommal, abban kell megerősíteni, normális, hogy azt érzi, amit.
Nem tűnik akkora evidenciának, mint
amilyen, hogy egy jelentős személy akkor is jelentős személy marad, ha negatív
hatással van az ember életére. Minél intenzívebb érzelmünk van valaki iránt, annál
inkább számít a véleménye, a lénye. Ha nem volt egyetértés, lezárás, szép emlékek,
akkor az elengedés még nehezebb.
Áruljuk el vagy sem?
Egy gyermek szülője elég kétes
körülmények között vesztette életét, olyan helyzet adódott, ahol a gyermek a
szülőről való teljes képe megomlott volna, ha egyszerre megtudja a teljes igazságot.
Maga a veszteség is kőomlásként érte. A rokonok elkezdtek meccselni, hogy de a
gyereknek joga van…, később is fájni fog…, vagy védeni kell a gyereket.
Az igazság félúton van. Mikor eleve
van egy sokk, egyébként is rendkívül megterhelő (öngyilkosság és annak
körülményei, a szülő hazudott egy orbitálisat, stb.) információkkal szabad-e
terhelni egy gyereket? A szakemberek között is megy a gondolkodás róla. A magam
részéről úgy gondolom, ha egy gyerek érzelmileg nem elég érett hozzá, hogy megbirkózzon
az információval, ilyen sérülékeny állapotban nem terhelhető tovább. A
későbbiekben viszont (5-6 hónap után) szükséges vele beszélgetni a tényleges
körülményekről. Ha nem a szülő közli ezt vele, más emberek előbb-utóbb
véletlenül vagy szándékosan úgyis megteszik, ami bizalmi törést idéz elő.
Itt az történt, hogy a gyerek előbb
elgyászolta a szülőt, majd később elgyászolta a szülőképet, amit ő igaznak hitt.
Azon is dolgoztunk, a szülő egy része igenis olyan szerető és szerethető volt,
amilyennek ő megélte. Így feldolgozható formába került számára a veszteség.
A halál, mint téma
Természetes, hogy a szorongó
gyerekekben felmerülhet, mi lesz, ha bajuk esik, kórházba kerülnek, vagy a
szüleikkel történik valami. Járnak nálam olyan kamaszok, akik gondolnak az
önsértésre, öngyilkosságra. A beteg vagy talán beteg (sajnos több olyan eset is
van, ahol akár hónapok vizsgálata után nem igazán tudják az orvosok a betegség
pontos veszélyfokát) gyerekeket is foglalkoztatja a
halál természete, milyensége.
A legnagyobb hibák közé tartozik a
tabu- és a titokképzés. Tapintattal, visszahúzódási lehetőséget adva érdemes
velük beszélgetni arról, amiről ők még akarnak, ami nekik fontos. Szakemberként
tabu nélküli kérdéseket teszek fel a hozzám járó gyerekeknek, kamaszoknak a
halállal kapcsolatosan, amit tapasztalataim szerint az átlagtól jobban
viselnek. Megkönnyebbülnek, hogy lehet róla beszélni. Ha megosztja valakivel a
félelmeit, már jobban eloszlik a nehéz téma terhe.
A halál sose legyen tabu. Nem is kell
vele ingerelni a gyereket, ám ha lát egy elhullott állatot vagy a kamasznak
kérdése van pl. halálfélelemmel kapcsolatban érdemes elkezdeni beszélgetni.
Kisgyerekek előtt nem ajánlatos saját félelmeket emlegetni, kamasznak már el
lehet mondani, a felnőtt se mindig biztos magában, hogy is áll a témával.