Az elmúlt
években egyre súlyosabb és az embereket közvetlenebbül érintő köztémák
alakítják életünket, ha akarjuk, ha nem (járvány, háború, infláció). Amivel a
felnőttek foglalkoznak, azzal a gyerekek is elkezdenek törődni, az oktatásügy
politikai tartományba vonásával pedig még inkább szereplőivé válnak a
kérdéskörnek.
Emellett a
gyerekek természetüknél fogva is kíváncsiak, így ha többnyire semleges
ingerekkel találkoznak otthon vagy az iskolában, akkor is azt teszik, mint azok
a gyerekek, akikhez bementem óralátogatásra. Engem, kvázi idegent kérdeztek
meg, „Kinek tetszik szurkolni, az oroszoknak vagy az ukránoknak?”, „Igaza van
Putyinnak?”. Mondhatjuk, hogy érdekli őket a politika.
Miért akarnak politizálni a gyerekek?
Azért, amiért a kisgyerekek imádnak
főzőcskézni: a felnőtteket másolják
vele. A politika, ha elvonatkoztatunk az aktuális témáktól és stílustól,
számos remek készséggel ismereti meg a gyerekeket.
x Vitaképesség – Pro és contra érvek
alapján gondolkodik a témáról? Hagyja magát meggyőzni
más által, ha a másiknak van igaza? Hatással tud lenni másokra érveken át?
x A prevenció fontossága – Megérti-e,
hogy a ma tetteinek milyen hatása van a holnapra?
x Vitakultúra – Képes-e helyén kezelni az
indulatokat egy nehéz téma kapcsán? Tud-e szépen, árnyaltan fogalmazni?
x Rugalmas gondolkodás – Mennyire
kreatív? Egy nehéz helyzetet hogyan oldana meg, mennyire lát át alternatív megoldásokat?
x Erkölcsiség és rizikóvállalás
– A kamaszok szeretik a ’lehetetlen döntés’ jellegű helyzeteket. Kinek adjuk az
életmentő szívet, az 58 éves specialista orvosnak, aki százak életét menthetné
meg, vagy az 5 éves kislánynak, aki most kezdi az életét?
x Kritikai gondolkodás – Mit higgyünk el a tévének, a híroldalaknak? Mi van, ha egyes dolgok érdekek mentén vezéreltek, és nem a teljes igazságot árulják el nekünk?
x Globális gondolkodás - Mennyire tudja keretbe ágyazni az adott hírt, amit hall? Mennyire ügyesen látja át, az újdonság milyen hatással lesz minden másra?
Korosztályi megoldások
A gyerekek alapjoga az, tájékozódhassanak az őket érintő kérdésekről, és elmondhassák erről alkotott véleményüket. A tájékoztatás és a véleményformálás terén is más, amivel különféle korosztályoknál segíthetjük a gyerekeket.
0-4 évesek
Nem a
politikára. Az ilyen korú gyermek még túl kicsi ahhoz, hogy akár közepes
döntéseket is meghozzon a saját életével kapcsolatosan. A politikát és az
életére gyakorolt hatását nem érti.
A cél a megnyugtatás. A szülők biztosítsanak neki szelepet a
feszültségeket illetően, és segítsenek kiépíteni önmegnyugtatását. Példa: háború
esetén mindig csak a legfontosabb dolgokat kell vele közölni. Igen, háború van,
emberek harcolnak egymással, de nem a mellettünk lévő városban, apa nem megy el, anya nem megy el, bölcsi,
ovi még mindig van, lesz mit enni.
Nagyon picikkel is lehet politikásat
játszani. 3 éves kortól lehet neki kötött számú vétójogot adni abban, milyen
ruhát vegyen fel. 3-4 évesekkel rendszeresen játszok olyat, hogy a mező állatai
vitáznak, és együtt találjuk ki, mi lehet a megoldás. Például a fele csapat azt
akarja, legyen a házaknak felnyitható teteje, a másik fele (mert félősek) ezt
nem szeretné. Győzzék meg egymást.
5-9 évesek
Az ilyen
korú gyerekeket kicsiben, otthon vezethetjük be a politika világába, egész
egyszerűen úgy, hogy hangot kap a családi kupaktanácsban. Kisebb-közepes
döntésekben hagy döntsön belátása szerint, de előtte mondják el neki a
következményeket. Hasznos ábrát készíteni az egyik és másik választás
következményeiről, ha egy közepes döntés kerül sorra, mert az ilyen korúak még
nem tekintik át szisztematikusan, milyen lehetőségeik vannak.
Háború
esetén egy ilyen korú gyereknek meg lehet mondani, a térképen kb. merre
található a háború. Leginkább az fogja érdekelni, őt mennyire érinti ez, de azt
is el kell neki mondani, azok a gyerekek és családok, akik ott élnek, eljönnek
és biztonságban lesznek (mindig sarkítjuk ebben az életkorban a híreket, és
amennyire lehet, reménykeltően nyilatkozunk róluk), mert tudat alatt a háború
sújtotta gyerekkel azonosítja magát. Már
beszélhetünk meg vele egy alap tervet, ha baj van, kihez lehet fordulni, mit
kell tenni. Pl. az egyik szülő elmegy akkor érte az iskolába, és utána már
a szülők felelnek érte.
Az 5-9
évesek már nagyobb szerepet vállalnak a közösségben, két nagy célt kell elérni
velük.
x A
társadalmi szabályok megtanítása az egyik alapcél. Azért kell a kerítésünk elől eltakarítani a leveleket, mert ha
senki a szomszédságban nem takarítaná el, levélhalmokban járnánk. Ami elsőre
vicces, másodjára csúszós és veszélyes.
x A
másik, amit egy ilyen korú gyereknek meg kell értenie, van szava a felnőttek
ellenében. Nem alapkérdésekben a szülőkkel vagy az óvó nénivel, tanító
nénivel, akikre a szülők rábízták, de van szava. Meg kell tanítanunk a
bugyi-szabályra (ki hol érinthet meg, orvosnak, szülőnek szabad, másnak nem),
és hogy a felnőtt nem mindenható, képtelen kéréseket, testi érintéseket jogában
áll megtagadni, majd otthon a szülővel megbeszélik, okos dolog volt, vagy nem.
A legjobb,
ha az ilyen korú gyerekek szó szerint politikát játszanak. Otthon a testvérek
megszavazhatják, mi legyen az ebéd holnap, nyílt vitát játszhatnak a szülők
előtt azért, cicát vagy kutyát akarnak, stb. Egyes iskolában már a kicsiknek is
van érdekképviselete, ami remek alkalom arra, fiatal korukban
szocializálódjanak a rendszerhez.
10-14 évesek
Az a korosztály, ami élénken
érdekel a politika, de még nem tud vele érdemben mit kezdeni, mert ahhoz nem
elég érett. Ha intellektuálisan előre is jár, sok ilyen korú gyerek túlságosan
érzékeny társadalmi kérdésekben, pl.: hajléktalanok ügye, így megrémíti vagy
elszomorítja a döntéshozók egyes döntése. Ők azonban már nyilvánvalóan rálátnak
azzal, ami a szülőkkel, pedagógusokkal történik.
Javasolt a házi politizálás az ilyen korú
gyerekekkel.
x Mivel ők
jóval szűkebb körből válogathatnak források tekintetében, mint mi, ezért jobb,
ha 3-4 cikket olvasunk el mindannyian, és törekszünk arra, józan eszünkre meg
erre a tudásra alapozva politizáljunk. Testvér a testvér ellen, szülő gyerek
ellen. Mindig legyen egy békebíró, aki törekszik a kompromisszumkötésre.
x Tanítsuk
meg neki, a politika és a vita nem a hangerő vagy a stílus miatt dől el, hanem
az érvek miatt. A békebíró egy papírra felírhatja a konkrét érveket, amik
elhangzanak, a baloldal az egyik, a jobb a másik félé.
x Lehet
gyakorolni azt is, hogy 1-1 percet kap felvezetésként és levezetésként mindkét
fél, és abba a másik nem szólhat bele.
x A gyerek
vállaljon olyan érdekképviseletet is, ami neki nem tetszik. Pl. ha
környezettudatos, nem akarná, sok szemetet dobáljanak el az emberek, de legyen
ő a konzervgyár képviselője, aki szerint meg igenis kell sok konzerv a világba.
Tapasztalja meg a nézőpontváltást, és próbáljon úgy érveket sorakoztatni.
x A vita
végén a felek gratuláljanak egymásnak valamiben, például tetszett egy érv vagy
szépen építette fel a mondandóját, nehéz volt kizökkenteni a gyors érvekkel.
15-17 évesek
Kérdés, érdekli-e a kamaszokat a politika?
Válasz: nagyon. Alapvetően is kifejezetten érdekli őket az életük, szeretnék tudni, mások mit gondolnak az ő gondolataikról. A jövőjük küszöbén állva természetes, hogy még inkább érdekeltek a gazdasági, politikai folyamatok rájuk gyakorolt hatását illetően. Az
utóbbi évek politikai túlsúlya még inkább arra csábítja a kamaszokat, hogy
politizáljanak. Többnyire egymás közt, mert kevés helyen van más lehetőség.
Sok szülő azt hiszi, ebben az életkorban
még nevelheti a gyermeket, de az igazság az, 15-16 éves korig tart a tényleges
nevelés, ami leteszi az alapköveket, így ez az életszakasz a terelgetésről
szól.
Egy ilyen
korú fiatalnak már nagy valószínűséggel érett személyisége és gondolkodása van.
Nem felnőtt-érett, de kamasz-érett, ami nagy szó. Hozzáfér számos platformhoz,
és férjen is hozzá, mert a kapott információval tovább fog fejlődni a
személyisége. Ez a korosztály már ütőképesebb, mint a többi, különösen, mert
megvan bennük a kamaszok tüzessége és állhatossága, ami politikai színtéren
előny.
1) Az arra
fogékony kamaszt lehet bátorítani a diákönkormányzatban való részvételre. Itt
azt is megtapasztalhatja, bizony vannak kérdések, amikbe nincs beleszólása, de megnézheti,
a rendelkezésre álló területen mit tehet. Mivel van benne komolyság és
felelősség, de játék, a tökéletes kombináció.
2) Mi magunk
is politizálhatunk a kamasszal. A legjobb, ha még pár másik kamasz is jelen
van, meg azok szülei közül egy-kettő, így nem a kamaszunkra és ránk szűkül le a
vitakör. Amit ilyenkor fontos szem előtt tartani, hogy továbbra is próbáljunk
pártmentes álláspontot foglalni. Természetesen indulatok nélkül! Ha a dédmama
mindig tüzet köp, ha eszébe jut a téma, a kamasszal ne előtte akarjatok
politizálni.
A kamaszosan
naiv gondolatokat csak óvatosan törjük le, vagy elvesszük a kedvüket az
egésztől. A végén rázzanak kezet az egymással politizáló felek. A kamaszok még
fogékonyak a rítusokra és gesztusokra, itt meg lehet tanítani bónuszba egymás
tiszteletét, utána ennek már nem nagyon lehet tere.
A legnagyobb segítség ennek a korosztálynak
az, ha neutrális módon, de bátorítóan viszonyulunk politikai érdeklődéséhez, és
kifejtjük neki a véleményünket azokban a problémakörökben, amik őt is érdeklik.
Kamaszok és közéleti szerepvállalás
A legtöbb
embert az nem zavarja, ha egy 16 éves egy országos tehetségkutatóban énekel,
rosszul vagy jól, nem szólják le a szülőket, miért engedték oda, de ha egy 16
éves egy közéleti témában nyilatkozik, akkor beindul az emberek fantáziája.
Pedig alapvetően a kettő nem különbözik egymástól.
Az érintett szülőknek, kamaszoknak azt
javaslom, nézzék át a következő kérdéseket, úgy döntsék-e, szerepeljen-e a
tévében véleményével/közéleti fórumon/tüntetésen.
Hány éves a kamasz? 16 éves és attól
idősebb rendben van.
A kamasz saját döntése ez? Ő maga
szeretne ebben részt venni más vagy kérte fel, neki felelne meg?
Mennyire radikális a kérdéskör? A szülő
megítélése szerint teljesen rendben van, hogy a kamaszt érdekli ezt a téma? Nem
a véleményével kell egyetértenie, csak azzal, egy 16 éves felülinek lehet
valamennyi rálátása az adott témára.
Segíti valaki a felkészülését? Ha
nyilatkozik egy témában, beszédet mond vagy diák-kerekasztalnál, érdemes
gyakorlókört tartani vele.
Mennyire lesz békés az adott program?
Kell azzal számolni, hogy veszélybe kerül a kamasz, eldurvulnak az események?
Tisztában vannak a következményekkel? A
kamasz tudja, mi történhet, ha nyilvánosságra hozzák a véleményét? Beszéljék
meg együtt az alternatívákat. A szülő tudja, hogyan védheti meg a gyereket, ha
valami baj történik?
Amennyiben
ezeket megbeszélik, és a szülő úgy találja, a kamasz érti, mit képvisel és
miért, és lelkileg felkészült a következmények viselésére – nem csak önmaga
szerint, hanem a szülő szerint -, érdemes igent mondani. A szülőnek ugyanis
kötelessége a kamaszt úgy nevelni, hogy ő is élhessen szabad véleményhez való
jogával, a nagyközönség előtt éppúgy, mint otthon.
Összességében szülőként az teszi
a legjobbat a gyermekével, aki nem zárja el az egyébként is beszivárgó
közéleti-politikai történésektől, de emészthető mértékben adagolja nekik az
információt. Aki ilyen alapelvekkel nő fel, az nem csak boldogabb gyerek lesz,
hanem könnyebben átlátja, mi történik, inkább érzi saját kontrollját a
történések felett (ha nincs kontroll, akkor is több a megértés, mint másnál!),
és szilárdabb értékek mentén választ magának politikai irányzatot.