Jól
kezelhető, kedves, udvarias kamaszok kedves, udvarias szüleiben merül fel a
kérdés, kamaszuk vajon tényleg annyira utálja-e őket, mint amennyire azt
feléjük mutatja. Körüljárjuk a kamaszviselkedés alappilléreit, és mutatok
néhány gyakorlatot, amivel óvatosan közelebb lehet osonni a magát
függetleníteni kívánó kamaszhoz.
A kamaszviselkedés rejtelmei
A kamaszok általában azt hiszik, az ő viselkedésük
példátlan az emberiség történetében – és hasonlót gondolnak a szülők is, azaz
hogy ők rontottak el valamit, vagy esetleg a gyerek romlott el olyan 13 éves
kor környékén.
Pedig általában tankönyvi példaszerűen lázadnak, és
éppen ez a feladatuk. Felépíteni egy szüleiktől különböző jellemet (ami az évek
előrehaladtával érdekes módon mégiscsak hasonlítani kezd valamelyest a
felmenőikére).
Alappillér 1. A kamasz komolyan azt hiszi, a szülő
ellenség.
Így van programozva az agyuk. Hogy ellentmondhassanak
a szülőnek, azaz azt tegyék, ami kamaszként a feladatuk (= ellentmondani a felnőtt
generációnak), fel kell, hogy jogosítsák magukat arra, meglehessen a
különvéleményük. Ami bár naiv, olykor logikátlan és néha fellegekből áll,
mégiscsak saját.
Extra tipp: Veszekedés esetén azt hiszi, hogy te is utálod, mert ő úgy viselkedik, mintha utálna! Úgy
törheted meg ezt legjobban, ha kimondod, hogy nem, nem utálod.
Mikor nem oké?
- Ha a kamasz sosem mutat szeretetreakciót, sosem ölel
meg vagy érdeklődik a jóléted iránt.
- Ha állandóan nagyon intenzíven agresszív, fenyeget –
nem azzal, nem tanul, hanem hogy leszúr -, fizikailag bántana.
Alappillér 2. A kamasz lusta.
Eleve magasabb az alvásigényük és fáradékonyabbak a
növekedés és a teljesítés miatt. Kamaszként, felkerülve a felsőbb osztályokba
hirtelen máshogy bánnak velük a pedagógusok, a szülők. „Ezt már tudnod
kellene.” „Nagy vagy már ehhez.” „Légy önállóbb.” Nos, ők önállóbbak lesznek,
csak a maguk módján.
Extra tipp:
Jelölj ki egy napot a héten, amikor nem mondod neki háromnál többször, hogy
mikor indulsz már, mikor készülsz el vele, haladj, csináljuk.
Mikor nem oké?
- Ha a kamasz tényleg sokat alszik és mégis
kialvatlan. Ha túlvan az alvásideje a napi 10 órán, és mégis állandóan aludna,
ott baj van.
- Ha semmi, de semmi aktivitásra nem lehet rávenni,
még arra se, ami máskor érdekelte, és csak fekszik, úgy mobilozik, tévézik.
Aktivitás, ha kimegy vacsorázni veletek. Ha kimegy hozzád, és kér valamit, vagy
kritizál. Ha leül játszani a tesóval, vagy barátokkal van, vagy rajzol, stb.
- Nincs kialakulva semmiféle jövőképe, egyáltalán nem
tudja, mit kezdjen magával.
Alappillér 3. A kamasz mindenkitől mindent jobban tud.
Hányszor mondjuk mi is, biztosan jobb
miniszterek/ügyintézők/bármik lennénk, mert csak ők nem látják át a
feladataikat, mi bezzeg… szorozd fel ezt százzal, a kamaszok nagyjából ezt
hiszik saját képességeikről, és még nincs elég tapasztalatuk a világ kevésbé
kellemes és igazságos oldaláról.
Extra tipp:
Beszéltesd a témáról, ami érdekli, meglepő, mennyi mindent tud. Ez lehet egy
vlogger, egy film vagy akármi. Próbáljatok közös metszetet találni.
Mikor nem oké?
- Ha semmibe veszi a gyakorlati teendőket és nem érti
meg, van olyan szabály, amit nem hághat át. Például iskolába járni kell.
- Ha mikor mentek valahova, például boltba vagy
bankba, és ott következetesen nem hajlandó betartani a társadalmi szabályokat,
nem várja ki a sort, stb.
Allappillér 4. A kamasznak is kell a korlát.
Valóban, azonban olyan korlát, ami megfelel a
korosztályi igényeknek. Ha túl alacsony, akkor nem lesz mivel megvívnia, ha túl
magas, akkor behergeli magát, mert túl fájdalmas nekirohanni vagy passzivitásba
vonul. A legfontosabb kérdésekben legyenek határozott szabályok, amiket együtt
beszéltek át, a lazább kérdésekben engedd próbálkozni.
Extra tipp: Nyugodtan
teszteld az ő korlátait. Nem kell tökéletes szülőnek lenned, engedd, hogy egy
picit ő is megszenvedjen a laptopja egy beállításával, ne segíts túl gyorsan
neki. Tudva a mértéket engedd, hogy vitába bocsátkozzon neked, amíg az
észérvekről és nem manipulációról szól. Vitás ügy esetén adj neki 3 percet,
amíg nem szólsz bele az érvelésébe, és szabadon kifejtheti a véleményét.
Mikor nem oké?
- Ha semmilyen korlátot, szabályt soha nem kérdőjelez
meg, nagyon engedelmes, akkor vagy extrém adaptív és szociálisan simulékony,
tehát más módszerrel éri el, amit akar, vagy túl dependens.

Most, hogy látjuk, a
legtöbb kamasz normális, csak kamasz, néhány gyakorlat hagy jöjjön a
könnyebb együttélésért.
A kamaszok szeretik annak az egyensúlyát, ha kellő
mértékben békénhagyják őket és kellő mértékben foglalkoznak velük. Így teljesen
rendben van az is, ha magaddal is törődsz, és teret adsz nekik. Időnként pedig
jó ötlet közös programok kitalálni, és beiktatni egy-két olyan játékot vagy
praktikát, amivel a nem megszokott beszéljük-ki módon próbáljátok megérteni
egymást.
Használati útmutató.
Készítsetek használati útmutatót a kamaszodhoz. A
sértődések elkerülése érdekében jobb, ha az egyik szülő vagy mindkét szülő
végzi el ezt a kamasszal, és a testvérek vagy mások kevésbé vannak jelen. Csak
papírra és tollra van szükségetek.
Vegyetek magatok elé 1-1 lapot. A kapott kérdésekre
titkosan válaszoljatok, a kamasz a saját lapjára a rá jellemző választ írja le.
Te és szülőtársad a saját lapotokra pedig azt, ami szerinted a kamaszra
jellemző.
♥ Mi az, ami feldühít?
♥ Mitől leszel szomorú?
♥ Mi a kedvenc ételed?
♥ Ha felhúznak, mennyi idő megnyugodnod?
♥ Ha meg akarsz nyugodni, mit csinálsz?
♥ Mi az, ami mindig megnevettet?
♥ Mi a legjobb tulajdonságod mások szerint?
♥ Mi az a gesztus, ami legjobban esik? (inkább ölelés,
dicséret, jutalom)
♥ Mi az a tárgy, ami nagyon-nagyon fontos neked?
♥ Melyik az az tulajdonság, ami másban a legnehezebben
tolerálsz?
♥ A családból kivel a legkönnyebb egy hullámhosszra
kerülni, ki ért meg igazán?
♥ Ki a kedvenc barátod?
Felolvassátok, ti mit válaszoltatok, majd a kamasz
elmondja az IGAZAT. Ő legalábbis ezt ennek érzi, úgyhogy ez lesz a valós
használati útmutató, amire lehet alapozni.
A végén kérhettek két dolgot a kamasztól, amin kicsit
próbáljon válaszolni. Kisebb dolgokat inkább (tedd vissza az x-et a helyére). Ő
is kérhet cserébe tőletek két nem túl nagy dolgot.
Kedves mondatok.
Jelezz vissza kamasz gyerekednek egy erősítő mondatot,
és nézd, mit reagál rá. Nem az a cél, hogy olvadozzon tőled, vagy
viszont-kedves legyen, csak figyeld a reakcióját. A gyakorlat lényege, hogy a szeretet-mondatok
a kamasznak titkon jólesnek. Kérdésre, miért mondtad ezt neki, mondhatod, „Csak
szerettem volna, hogy tudd.”
Példamondatok:
♥ Fontos vagy nekem.
♥ Legyél nyugodtan önmagad, én is önmagam leszek.
♥ Bármi történik, szeretlek.
♥ Büszke vagyok rád.
♥ Örülök, hogy elmondtad ezt nekem.
♥ Látom, mennyire próbákozol.
♥ Megvárunk, csináld csak.
♥ Ha gond van, csak szólj, segítek.
Társasozás.
Játsszatok társasjátékot. Annyi jó társasjáték van,
amiben kiélhetik magukat, és vitázhatnak egyet veled arról, miért nekik van
igazuk.
♥ EGO társasjáték,
avagy fogadok, hogy jobban tippelem meg, mire gondolsz, mint te! Az önismeret
és a másik ismerete mellett szerencse kell, és zsetonokkal folyik a játék. A
kamaszok szeretik a zsetonokat, meg bármit piszkálni.
♥ Lélekpillangó, avagy fura kérdések és fura válaszok.
Mennyire találjátok ki, a másik mire gondolni?
♥ Pozitivity family, azaz egy játék, ahol a család rátekint a múltra, kitekint a jövőbe, úgy,
hogy közben aktivizálja az összes családtagot.
♥ Lehet próbálkozni az Identity-vel és a Relativity-vel
nagyobb kamaszoknál, viszont a kisebb testvéreknek ez kevésbé fog menni.
Fura kérdések.
Van az úgy, hogy nincs miről beszélni. Unja magát, nem
figyel rád, vagy egyszerűen csak ki akarod zökkenteni. Kérdezd meg tőle
valamelyik alábbi kérdést.
♥ Szerinted hogyan lehetne könnyebb egy napod?
♥ Van példaképed a felnőttek között, valaki, akire
felnézel, akire hasonlítani akarsz, és aki egyáltalán nem én vagyok?
♥ Van olyan felnőtt, akit valamiért nem kedvelsz?
♥ Hogyan képzeled el magad annyi idős korodban, amennyi
most én vagyok?
♥ Mit teszel, ha fáradt vagy?
♥ Ha tudnál varázsolni, milyen tulajdonságot varázsolnál
a családtagjaid számára? Miért tartod fontosak ezeket a tulajdonságokat?
♥ Miért dicsértek meg utoljára? Kik dicsértek meg?
♥ Ki az, akit nagyon utálsz? Cserélnél vele?
♥ Ha kapnál 15 percet, hogy felszólalj a tévében, miről
beszélnél?
♥ Hol érzed magad a legnagyobb biztonságban?
♥ Szerinted kire mondjuk azt, hogy rossz ember?
♥ Ha kérdezhetnél valamit egy állatól, melyiktől
kérdeznél és mit?
♥ Szerinted miért jó felnőttnek lenni?
♥ Mi a legviccesebb dolog, amit valaha álmodtál?
♥ Ha Barbie baba meg Ken élne, a barátodnak
akartnád, az ellenségednek vagy a tanárodnak?
♥
Ha cserélhetnél velem egy napra, mit próbálnál ki leginkább a felnőtt életből?
♥
Mit csinálnál, ha holnap eltörölnék a sulit, mint tanulási formát?
♥
Ha tudna járkálni a házunk, mit szeretnél, hova menjen, hol lakjunk?
Álarc kifelé és befelé.
Különösen a kreatívabb kamaszokkal lehet ezt
elvégezni. Jó, ha a szülő is vele csinálja és példát mutat.
♥ Kivágtok egy egyszerű álarcot, ennek lesz két oldala.
Külső, amit a külvilág felé mutattok, és egy belső, ami csak rátok és a
hozzátok legközelebbiekre tartozik.
♥ Mindenki elkészíti a saját álarcát, és felírja, mi az,
amit általában tudnak róla mások. ide jöhetnek olyanok, minthogy valaki jó
tanuló, imádja a kaktuszokat. Nyílt témák és személyiségvonások, tulajdonságok.
♥ Az álarc másik oldalán a rejtett bizonytalanságok és
az intimebb témák vannak, ha valaki egyébként zárkózottabb, csak nem mutatja,
vagy van olyan hobbija, amiről kevesebben tudnak. Ha teljes titok is van, amit
előtted se vállal fel, vagy te előtte nem vállalsz egy rá nem tartozót, csak
annyit írtok fel, TITOK.
♥ Ezután átadjátok egymásnak az álarcot, és azt ki lehet
egészíteni azzal, amit a másik még odavalónak gondol. Végül megbeszélhetitek,
miből következtettetek erre.
Vélemény másokról.
Egy kamasz értékrendjét úgy tudod legjobban felmérni,
ha másokról kérdezed. Ezáltal érzelmileg függetleníti magát, és a szokásosnál
érettebben felelhet.
♥ Nézzétek meg a Rómeó és Júliát, vagy más kamaszközpontú
filmet, színdarabot. Beszélgessetek arról, mennyire volt jó ötlet a főhősöknek
azt tenniük, amit tettek. Ne vidd arra a beszélgetést, ő mennyire tett már
hasonlót, vagy mit csinálna a helyükben, csak kívülről beszéljétek meg,
szerinte és szerinted mi volt jó ötlet.
♥ Mesélj el neki egy hírt, amiben egy felnőtt nagyon
feleelőtlen/buta volt. Nyugodtan kritizáljátok a felnőttek. Itt már
megkérdezheted, te tettél-e bármikor ehhez hasonlót, vagy olyat, ami nem
tetszett neki.
♥ Olvass fel neki egy segítségkérő cikket egy
újságból, ha lehet, kamaszról vagy gyereket nevelő szülőről. Kérdezd meg, ő mit
tanácsolna a ssegélykérőnek.
A másik bőrében.
Ha nagyon nem tudtok megegyezni egy kisebb, de
bosszantó kérdésről vagy sokadjára ugyanaz a – kisebb – vitatéma jön fel,
bújjatok egymás bőrébe.
♥ Ha hajlandó rá, te
ülj az ő asztalához/ágyára, ő pedig, mint szülő, előbb mutassa be, te pontosan
hogy reagáltál. Te mutasd be neki közben, ő hogyan reagált.
♥ Most legyen ő a jó
és kedves szülő, mutassa meg, pontosan hogy jönne be a helyedben és mit
mondana. Te pedig legyél jó és kedves kamasz, és modellezd le neki, az
hogyan viselkedik. „Köszönöm, anya (gesztusok), kedves voltál velem (tükrözés).
Mérges lettem az előbb (érzelemre utalás), azért vágtam be az ajtót
(ok-okozat).”
Nyilván ez a trükk nem mindent old meg, de kicsit a
másik bőrébe bújhat, így egy kicsivel nagyobb empátiával lehettek egymás iránt.
Megtöri a vitakört, amennyiben sikerül egy alternatív megoldáson gondolkodnotok,
és kompromisszumot kötnetek.
Ez a gyakorlat egyébként azért jó, mert a kamaszok
utálják, amikor ismétlődően ugyanabban a sablonban ragadnak le a családok, de
nem tudják, hogy lépjenek ki belőle, csak dühösek vagy szomorúak. Segítsünk
nekik kicsit, elmondhassák a saját érzelmüket és megtippelhessék a szülőét.
Ezt a sok szívecskét azért tettem a posztba, hogy tudjátok, a kamaszok erre általában finnyásak. Mint azt elmesélte nekem egy kamasz, ciki kimondani a szülőknek, hogy szereti őket. Ciki leírni is. Úgyhogy, míg kicsit még nem érnek, a szülőknek kell feléjük közvetíteni a szeretetet, az elfogadást és a gondoskodást.