Utál a gyerekem…? Gyakorlatok kamaszokhoz.
Utál a gyerekem…? Gyakorlatok kamaszokhoz.

Jól kezelhető, kedves, udvarias kamaszok kedves, udvarias szüleiben merül fel a kérdés, kamaszuk vajon tényleg annyira utálja-e őket, mint amennyire azt feléjük mutatja. Körüljárjuk a kamaszviselkedés alappilléreit, és mutatok néhány gyakorlatot, amivel óvatosan közelebb lehet osonni a magát függetleníteni kívánó kamaszhoz.


A kamaszviselkedés rejtelmei


A kamaszok általában azt hiszik, az ő viselkedésük példátlan az emberiség történetében – és hasonlót gondolnak a szülők is, azaz hogy ők rontottak el valamit, vagy esetleg a gyerek romlott el olyan 13 éves kor környékén.

Pedig általában tankönyvi példaszerűen lázadnak, és éppen ez a feladatuk. Felépíteni egy szüleiktől különböző jellemet (ami az évek előrehaladtával érdekes módon mégiscsak hasonlítani kezd valamelyest a felmenőikére).


Alappillér 1. A kamasz komolyan azt hiszi, a szülő ellenség.

Így van programozva az agyuk. Hogy ellentmondhassanak a szülőnek, azaz azt tegyék, ami kamaszként a feladatuk (= ellentmondani a felnőtt generációnak), fel kell, hogy jogosítsák magukat arra, meglehessen a különvéleményük. Ami bár naiv, olykor logikátlan és néha fellegekből áll, mégiscsak saját.

Extra tipp: Veszekedés esetén azt hiszi, hogy te is utálod, mert ő úgy viselkedik, mintha utálna! Úgy törheted meg ezt legjobban, ha kimondod, hogy nem, nem utálod.

Mikor nem oké?

- Ha a kamasz sosem mutat szeretetreakciót, sosem ölel meg vagy érdeklődik a jóléted iránt.

- Ha állandóan nagyon intenzíven agresszív, fenyeget – nem azzal, nem tanul, hanem hogy leszúr -, fizikailag bántana.


Alappillér 2. A kamasz lusta.

Eleve magasabb az alvásigényük és fáradékonyabbak a növekedés és a teljesítés miatt. Kamaszként, felkerülve a felsőbb osztályokba hirtelen máshogy bánnak velük a pedagógusok, a szülők. „Ezt már tudnod kellene.” „Nagy vagy már ehhez.” „Légy önállóbb.” Nos, ők önállóbbak lesznek, csak a maguk módján.

Extra tipp: Jelölj ki egy napot a héten, amikor nem mondod neki háromnál többször, hogy mikor indulsz már, mikor készülsz el vele, haladj, csináljuk.

Mikor nem oké?

- Ha a kamasz tényleg sokat alszik és mégis kialvatlan. Ha túlvan az alvásideje a napi 10 órán, és mégis állandóan aludna, ott baj van.

- Ha semmi, de semmi aktivitásra nem lehet rávenni, még arra se, ami máskor érdekelte, és csak fekszik, úgy mobilozik, tévézik. Aktivitás, ha kimegy vacsorázni veletek. Ha kimegy hozzád, és kér valamit, vagy kritizál. Ha leül játszani a tesóval, vagy barátokkal van, vagy rajzol, stb.

- Nincs kialakulva semmiféle jövőképe, egyáltalán nem tudja, mit kezdjen magával.


Alappillér 3. A kamasz mindenkitől mindent jobban tud.

Hányszor mondjuk mi is, biztosan jobb miniszterek/ügyintézők/bármik lennénk, mert csak ők nem látják át a feladataikat, mi bezzeg… szorozd fel ezt százzal, a kamaszok nagyjából ezt hiszik saját képességeikről, és még nincs elég tapasztalatuk a világ kevésbé kellemes és igazságos oldaláról.

Extra tipp: Beszéltesd a témáról, ami érdekli, meglepő, mennyi mindent tud. Ez lehet egy vlogger, egy film vagy akármi. Próbáljatok közös metszetet találni.

Mikor nem oké?

- Ha semmibe veszi a gyakorlati teendőket és nem érti meg, van olyan szabály, amit nem hághat át. Például iskolába járni kell.

- Ha mikor mentek valahova, például boltba vagy bankba, és ott következetesen nem hajlandó betartani a társadalmi szabályokat, nem várja ki a sort, stb.


Allappillér 4. A kamasznak is kell a korlát.

Valóban, azonban olyan korlát, ami megfelel a korosztályi igényeknek. Ha túl alacsony, akkor nem lesz mivel megvívnia, ha túl magas, akkor behergeli magát, mert túl fájdalmas nekirohanni vagy passzivitásba vonul. A legfontosabb kérdésekben legyenek határozott szabályok, amiket együtt beszéltek át, a lazább kérdésekben engedd próbálkozni.

Extra tipp: Nyugodtan teszteld az ő korlátait. Nem kell tökéletes szülőnek lenned, engedd, hogy egy picit ő is megszenvedjen a laptopja egy beállításával, ne segíts túl gyorsan neki. Tudva a mértéket engedd, hogy vitába bocsátkozzon neked, amíg az észérvekről és nem manipulációról szól. Vitás ügy esetén adj neki 3 percet, amíg nem szólsz bele az érvelésébe, és szabadon kifejtheti a véleményét.

Mikor nem oké?

- Ha semmilyen korlátot, szabályt soha nem kérdőjelez meg, nagyon engedelmes, akkor vagy extrém adaptív és szociálisan simulékony, tehát más módszerrel éri el, amit akar, vagy túl dependens.



Most, hogy látjuk, a  legtöbb kamasz normális, csak kamasz, néhány gyakorlat hagy jöjjön a könnyebb együttélésért.

A kamaszok szeretik annak az egyensúlyát, ha kellő mértékben békénhagyják őket és kellő mértékben foglalkoznak velük. Így teljesen rendben van az is, ha magaddal is törődsz, és teret adsz nekik. Időnként pedig jó ötlet közös programok kitalálni, és beiktatni egy-két olyan játékot vagy praktikát, amivel a nem megszokott beszéljük-ki módon próbáljátok megérteni egymást.


Használati útmutató.


Készítsetek használati útmutatót a kamaszodhoz. A sértődések elkerülése érdekében jobb, ha az egyik szülő vagy mindkét szülő végzi el ezt a kamasszal, és a testvérek vagy mások kevésbé vannak jelen. Csak papírra és tollra van szükségetek.

Vegyetek magatok elé 1-1 lapot. A kapott kérdésekre titkosan válaszoljatok, a kamasz a saját lapjára a rá jellemző választ írja le. Te és szülőtársad a saját lapotokra pedig azt, ami szerinted a kamaszra jellemző.

Mi az, ami feldühít?

Mitől leszel szomorú?

Mi a kedvenc ételed?

Ha felhúznak, mennyi idő megnyugodnod?

Ha meg akarsz nyugodni, mit csinálsz?

Mi az, ami mindig megnevettet?

Mi a legjobb tulajdonságod mások szerint?

Mi az a gesztus, ami legjobban esik? (inkább ölelés, dicséret, jutalom)

Mi az a tárgy, ami nagyon-nagyon fontos neked?

Melyik az az tulajdonság, ami másban a legnehezebben tolerálsz?

A családból kivel a legkönnyebb egy hullámhosszra kerülni, ki ért meg igazán?

Ki a kedvenc barátod?

Felolvassátok, ti mit válaszoltatok, majd a kamasz elmondja az IGAZAT. Ő legalábbis ezt ennek érzi, úgyhogy ez lesz a valós használati útmutató, amire lehet alapozni.

A végén kérhettek két dolgot a kamasztól, amin kicsit próbáljon válaszolni. Kisebb dolgokat inkább (tedd vissza az x-et a helyére). Ő is kérhet cserébe tőletek két nem túl nagy dolgot.


Kedves mondatok.


Jelezz vissza kamasz gyerekednek egy erősítő mondatot, és nézd, mit reagál rá. Nem az a cél, hogy olvadozzon tőled, vagy viszont-kedves legyen, csak figyeld a reakcióját. A gyakorlat lényege, hogy a szeretet-mondatok a kamasznak titkon jólesnek. Kérdésre, miért mondtad ezt neki, mondhatod, „Csak szerettem volna, hogy tudd.”

Példamondatok:

Fontos vagy nekem.

Legyél nyugodtan önmagad, én is önmagam leszek.

Bármi történik, szeretlek.

Büszke vagyok rád.

Örülök, hogy elmondtad ezt nekem.

Látom, mennyire próbákozol.

Megvárunk, csináld csak.

Ha gond van, csak szólj, segítek.


Társasozás.


Játsszatok társasjátékot. Annyi jó társasjáték van, amiben kiélhetik magukat, és vitázhatnak egyet veled arról, miért nekik van igazuk.

EGO társasjáték, avagy fogadok, hogy jobban tippelem meg, mire gondolsz, mint te! Az önismeret és a másik ismerete mellett szerencse kell, és zsetonokkal folyik a játék. A kamaszok szeretik a zsetonokat, meg bármit piszkálni.

Lélekpillangó, avagy fura kérdések és fura válaszok.  Mennyire találjátok ki, a másik mire gondolni?

Pozitivity family, azaz egy játék, ahol a család rátekint a múltra, kitekint a jövőbe, úgy, hogy közben aktivizálja az összes családtagot.

Lehet próbálkozni az Identity-vel és a Relativity-vel nagyobb kamaszoknál, viszont a kisebb testvéreknek ez kevésbé fog menni.


Fura kérdések.


Van az úgy, hogy nincs miről beszélni. Unja magát, nem figyel rád, vagy egyszerűen csak ki akarod zökkenteni. Kérdezd meg tőle valamelyik alábbi kérdést.

Szerinted hogyan lehetne könnyebb egy napod?

Van példaképed a felnőttek között, valaki, akire felnézel, akire hasonlítani akarsz, és aki egyáltalán nem én vagyok?

Van olyan felnőtt, akit valamiért nem kedvelsz?

Hogyan képzeled el magad annyi idős korodban, amennyi most én vagyok?

Mit teszel, ha fáradt vagy?

Ha tudnál varázsolni, milyen tulajdonságot varázsolnál a családtagjaid számára? Miért tartod fontosak ezeket a tulajdonságokat?

Miért dicsértek meg utoljára? Kik dicsértek meg?

Ki az, akit nagyon utálsz? Cserélnél vele?

Ha kapnál 15 percet, hogy felszólalj a tévében, miről beszélnél?

Hol érzed magad a legnagyobb biztonságban?

Szerinted kire mondjuk azt, hogy rossz ember?

Ha kérdezhetnél valamit egy állatól, melyiktől kérdeznél és mit?

Szerinted miért jó felnőttnek lenni?

Mi a legviccesebb dolog, amit valaha álmodtál?

Ha Barbie baba meg Ken élne, a barátodnak akartnád, az ellenségednek vagy a tanárodnak?

Ha cserélhetnél velem egy napra, mit próbálnál ki leginkább a  felnőtt életből?

Mit csinálnál, ha holnap eltörölnék a sulit, mint tanulási formát?

Ha tudna járkálni a házunk, mit szeretnél, hova menjen, hol lakjunk?


Álarc kifelé és befelé.


Különösen a kreatívabb kamaszokkal lehet ezt elvégezni. Jó, ha a szülő is vele csinálja és példát mutat.

Kivágtok egy egyszerű álarcot, ennek lesz két oldala. Külső, amit a külvilág felé mutattok, és egy belső, ami csak rátok és a hozzátok legközelebbiekre tartozik.

Mindenki elkészíti a saját álarcát, és felírja, mi az, amit általában tudnak róla mások. ide jöhetnek olyanok, minthogy valaki jó tanuló, imádja a kaktuszokat. Nyílt témák és személyiségvonások, tulajdonságok.

Az álarc másik oldalán a rejtett bizonytalanságok és az intimebb témák vannak, ha valaki egyébként zárkózottabb, csak nem mutatja, vagy van olyan hobbija, amiről kevesebben tudnak. Ha teljes titok is van, amit előtted se vállal fel, vagy te előtte nem vállalsz egy rá nem tartozót, csak annyit írtok fel, TITOK.

Ezután átadjátok egymásnak az álarcot, és azt ki lehet egészíteni azzal, amit a másik még odavalónak gondol. Végül megbeszélhetitek, miből következtettetek erre.


Vélemény másokról.


Egy kamasz értékrendjét úgy tudod legjobban felmérni, ha másokról kérdezed. Ezáltal érzelmileg függetleníti magát, és a szokásosnál érettebben felelhet.

Nézzétek meg a Rómeó és Júliát, vagy más kamaszközpontú filmet, színdarabot. Beszélgessetek arról, mennyire volt jó ötlet a főhősöknek azt tenniük, amit tettek. Ne vidd arra a beszélgetést, ő mennyire tett már hasonlót, vagy mit csinálna a helyükben, csak kívülről beszéljétek meg, szerinte és szerinted mi volt jó ötlet.

Mesélj el neki egy hírt, amiben egy felnőtt nagyon feleelőtlen/buta volt. Nyugodtan kritizáljátok a felnőttek. Itt már megkérdezheted, te tettél-e bármikor ehhez hasonlót, vagy olyat, ami nem tetszett neki.

Olvass fel neki egy segítségkérő cikket egy újságból, ha lehet, kamaszról vagy gyereket nevelő szülőről. Kérdezd meg, ő mit tanácsolna a ssegélykérőnek.


A másik bőrében.


Ha nagyon nem tudtok megegyezni egy kisebb, de bosszantó kérdésről vagy sokadjára ugyanaz a – kisebb – vitatéma jön fel, bújjatok egymás bőrébe.

Ha hajlandó rá, te ülj az ő asztalához/ágyára, ő pedig, mint szülő, előbb mutassa be, te pontosan hogy reagáltál. Te mutasd be neki közben, ő hogyan reagált.

Most legyen ő a jó és kedves szülő, mutassa meg, pontosan hogy jönne be a helyedben és mit mondana. Te pedig legyél jó és kedves kamasz, és modellezd le neki, az hogyan viselkedik. „Köszönöm, anya (gesztusok), kedves voltál velem (tükrözés). Mérges lettem az előbb (érzelemre utalás), azért vágtam be az ajtót (ok-okozat).”

Nyilván ez a trükk nem mindent old meg, de kicsit a másik bőrébe bújhat, így egy kicsivel nagyobb empátiával lehettek egymás iránt. Megtöri a vitakört, amennyiben sikerül egy alternatív megoldáson gondolkodnotok, és kompromisszumot kötnetek.

Ez a gyakorlat egyébként azért jó, mert a kamaszok utálják, amikor ismétlődően ugyanabban a sablonban ragadnak le a családok, de nem tudják, hogy lépjenek ki belőle, csak dühösek vagy szomorúak. Segítsünk nekik kicsit, elmondhassák a saját érzelmüket és megtippelhessék a szülőét.

Ezt a sok szívecskét azért tettem a posztba, hogy tudjátok, a kamaszok erre általában finnyásak. Mint azt elmesélte nekem egy kamasz, ciki kimondani a szülőknek, hogy szereti őket. Ciki leírni is. Úgyhogy, míg kicsit még nem érnek, a szülőknek kell feléjük közvetíteni a szeretetet, az elfogadást és a gondoskodást.