(A cikk a pszichológusetika ismérveit szem előtt tartja, betanítást nem tartalmaz.)
Ma már sok gyermek szülei vagy pedagógusai döntenek úgy, a jobb haladás érdekében beadják a Pedagógiai Szakszolgálathoz a szakértő vizsgálatra való kérelmet. Ez alapjáraton egy gyógypedagógiai és egy pszichológiai vizsgálatot jelent két különböző szakemberrel. A pszichológiai vizsgálat ebben az esetben kizárólag speciális alkalmakkor jelent teljeskörű személyiségvizsgálatot, helyette általában a gyermek alapvető viselkedésjegyeit és értelmi képességeit mérik fel.
Mire
érdemes odafigyelni indulás előtt?
1. A gyermek egyen-igyon reggel, mert éhgyomorra egy
hosszabb vizsgálat nem fog neki jólesni, és az agyi aktivitásnak sem árt, ha
felébresztjük egy kicsit élelemmel. Cukrot, csokit, cukros üdítőt nem tanácsos
a kisebb gyerekeknek adni.
2. Ha a gyerek beteg, mondja le a vizsgálati időpontot,
akár aznap. A tényleg beteg gyerekeket úgyis hazaküldik azzal, nem lesz képes
reális teljesítményt mutatni, amikor rosszul van.
3. Ne nagyon hangoztassa a gyermek előtt, vizsgálatra
mennek, a vizsgálat szót gyakran orvosi jelentéssel kötik össze a gyerekek, és
attól tartanak, oltásra viszik őket.
4. A Szakszolgálathoz logopédushoz, pszichológushoz,
más szakemberhez járó gyerekeket készítse fel, ma nem játszani mennek, és –
feltehetőleg, a papíron, amit kaptak, rajta áll – nem azzal találkozik ma,
akivel általában szokott, sőt talán a terem is más lesz.
5. Amennyiben autizmus spektrumzavarban érintett
gyermeket nevel, jelezze a Szakszolgálatnak, és amennyire csak lehet, gyermeke
sajátosságainak jobban megfelelő vizsgálati helyzetet, környezetet igyekeznek
kialakítani.
6. A vizsgálat létrejöttéhez mindkét szülő jelenléte
vagy az egyikük írásos engedélye szükséges, kivéve, ha egyikük kizárólagos felügyeli joggal rendelkezik. Nevelőszülőnél nevelkedő
gyermekeknél a gyám fizikai jelenléte szükséges.
7. Kisebb gyermekét akkor hozza magával, ha a
vizsgálandó gyermek biztosan nem igényli az Ön jelenlétét. Testvér nem jöhet be
a vizsgálatra, akkor sem, ha csendben van.
A vizsgálat eleje
Hacsak nem kamasz érkezik, aki egyedül
is bejön, az első 5 percre - az ismerkedő, tájékozódó indulóbeszélgetésre - beszoktam hívni a szülőt a gyermekkel együtt. A
gyermek ül le velem szembe az asztalhoz, míg a szülő odébb ülhet le, nagyjából
kiessen a gyermek látószögéből, ő rám figyelhessen.
Ha Önt is behívják a gyermekkel együtt, akkor 5 évesnél nagyobb gyerekeknél valószínűleg meg fogják kérni, egyáltalán ne reagáljon a gyermek válaszaira. A
biztatások („Pistike, tudod te ezt.”, „Na, mondd meg a néninek!”) azért nem jók
a szülő részéről, mert ebben a helyzetben éppen azt nézzük meg, ismeretlen
emberrel a gyerek mennyire kooperál, a kapott instrukciónak mennyire
engedelmeskedik.
Ez az elején laza ismerkedős beszélgetés, hogy a
gyermek megnyugodjon, és tudjuk, mennyi mindent tud saját magáról, az őt
körülvevő környezetről. Amennyiben az Ön segítségére szükség van, úgy Önhöz fog
fordulni a szakember.
A vizsgálaton akkor maradhat bent nagyobb gyermeknél,
ha az nem stresszeli erőteljesen a gyermeket (nem maga a szülő, a neki való
megfelelés, hiba feletti zavar) vagy vonja el túlzottan a figyelmét. Kérjük, a
mobilját kapcsolja ki, és ne tegyen semmiféle megjegyzést a vizsgálaton
történtekre.
Ekkor kezdődne el a vizsgálat, ám vannak kivételek.
Van olyan gyermek, aki szorong, hiperérzékeny, stb. így teljesen eltérünk
az eredeti forgatókönyvtől.
- Ilyen
esetben, ha a gyermek kicsi, történhet a szülővel való informálódó beszélgetés,
míg a gyermek játszik, a gyermek játékának elemzése alapján az értelmi
képességek vizsgálata, irányított játékra, fejlesztő játékra tett kísérlet,
mozgás.
- Nem
kell megijednie, ha kisgyermeke egyáltalán nem együttműködő, és szinte semmit
nem fog megcsinálni egy kvázi idegennek, a vizsgálat minden mozzanatából le
tudunk szűrni viselkedéses és kognitív képességeire vonatkozó információt.
Emellett érdeklődéssel hallgatjuk az Ön meglátásait.
- Létezik
olyan, hogy a pszichológus és a gyógypedagógus együtt vizsgál meg kisgyermeket.
Ilyenkor kevésbé húzódik el időben a folyamat, nem olyan megterhelő a
gyermeknek, nincs szakember- és teremváltás, nem kell a két vizsgálat között
várakozni, kevésbé türelmetlen a gyermek. A két szakember mindkettőjük minden
egyes gyakorlatát megfigyelheti, így többlet információhoz jut a gyermek
állapotáról. Ez nem bevett gyakorlat, néhány Szakszolgálatnál élnek a
lehetőséggel, ott is a nehezen megközelíthető kisgyermekeket fogadják így.
- Amennyiben
nagyobb gyermekkel nem tudjuk elkezdeni a vizsgálatot, rövid játékot
kezdeményezünk, onnan vezetjük át az első feladatra, majd a többire.
- Megszakítás
– amikor egy másik alkalommal el kell hoznia a gyermeket, felvehető legyen vele
a teszt -, csak extrém esetben szükséges. Olykor elküldik sétálni a szülőt és a
gyermeket, a gyermek egy kicsit megnyugodhasson. A kollégák
a nehezen kezelhető gyermekeket is megtudják vizsgálni annyira, képet
alkothassanak róla. Alkalmazkodnak a helyzethez, ha kell, a szőnyegen vagy az asztal alatt oldják
meg a feladatokat, vagy észre sem veszi a gyerek, mikor játék közben
csempésznek be egy részfeladatot.
- Egyetlen
eset van, amikor nem folytatjuk le a vizsgálatot. Amennyiben 16 éven felüli serdülő
többször kijelenti, nem hajlandó elvégezni egyetlen feladatot sem, és sem mi,
sem a szülő nem tudja rávenni az együttműködő viselkedésre. Ilyenkor jegyzőkönyvet veszünk fel a
történtekről, és elköszönünk. Ilyenre a gyakorlatom alatt egyszer sem került sor.
A vizsgálat
A vizsgálaton a pszichológus félpedagógus szerepbe
lép, azaz kevesebbet enged a gyermeknek, jobban keretez, de nincsenek olyan
éles határok, mint a pedagógusoknál.
Ne lepődjön meg, ha a pszichológus igazán nehéz feladatot is ad a gyermeknek. Keresi a tudása felső határát. A
tesztek úgy vannak összeállítva, hogy több hibázás meg van engedve, mielőtt
áttérünk egy másik feladatra.
A szakember nem fogja jelezni a gyermeknek, helyes
vagy helytelen a megoldása, Ön se tegye. Ez a semleges attitűd segít abban a
kudarckerülő gyermeknek, ne keseredjen el egy-egy rosszul megoldott feladat
után. Direkt dicséret helyett indirekt biztatásokat fog mondani a pszichológus
a gyermekének („Jól haladunk, a vizsgálat közepéhez értünk.”, „Látom, nagyon
próbálkozol.”). Ha a gyermeke mesélni akar egy rövid viccet vagy van egy
megjegyzése, a szakember röviden meghallgatja, majd haladnak tovább.
6 éven aluli gyermekeknél a vizsgálat három részből
áll általában. Az első a kötött teljesítményteszt, a második a fejlesztő és
ügyességi játékok instruált kipróbálása, a harmadik a szabadjáték. Ezután, míg
a gyermek játszsik, hosszabban beszélgethet a szülővel a szakember a gyermek
otthoni, óvodai viselkedéséről.
6 éven felüli gyermekeknél, ha együttműködőek, a teszt
felvétele után nincs lehetősége játszani. Jó, ha ezt közlik azzal a gyermekkel,
aki félreérti jövetele okát, a végén ne legyen csalódott.
A vizsgálat vége
A vizsgálat végeztével a gyermek kimegy a szülőhöz,
míg a pszichológus kielemzi a tesztet. Ez általában 10-20 percet vesz igénybe,
ezután konzultál a pszichológus a többi bevont szakemberrel.
A teszt kielemzése után a szülőt, és 16 éves kortól általában
a kamaszt is behívják az eredmény ismertetésére. Ekkor a szülő elmondhatja benyomásait,
a pszichológus vázolja az észrevételeit. Amikor az összes szakember megvizsgálta a gyermeket, kapja meg Ön a rövid véleményt,
ami tartalmazza gyermeke aktuális teljesítményét és az ehhez köthető további teendőt.
A lehetséges kimenetelek:
A vizsgálat
teljes lezárása után mindig szoktam kérni a szülőt, dicsérje meg gyermekét
azért, kibírta ezt a nehéz téthelyzetet. Az első vizsgaszituációk egyike ez,
amivel a gyermek szembesül, természetes, hogy megterhelő, de bátorító szakemberekkel
találkozva remélhetőleg jó élménnyel gazdagodik.
(Az
írás tájékoztató jellegű, Szakszolgálatonként kisebb eltérések előfordulhatnak.)