Szakértői vizsgálaton a gyermekkel
Szakértői vizsgálaton a gyermekkel

(A cikk a pszichológusetika ismérveit szem előtt tartja, betanítást nem tartalmaz.)


Ma már sok gyermek szülei vagy pedagógusai döntenek úgy, a jobb haladás érdekében beadják a Pedagógiai Szakszolgálathoz a szakértő vizsgálatra való kérelmet. Ez alapjáraton egy gyógypedagógiai és egy pszichológiai vizsgálatot jelent két különböző szakemberrel. A pszichológiai vizsgálat ebben az esetben kizárólag speciális alkalmakkor jelent teljeskörű személyiségvizsgálatot, helyette általában a gyermek alapvető viselkedésjegyeit és értelmi képességeit mérik fel.


Mire érdemes odafigyelni indulás előtt?

1. A gyermek egyen-igyon reggel, mert éhgyomorra egy hosszabb vizsgálat nem fog neki jólesni, és az agyi aktivitásnak sem árt, ha felébresztjük egy kicsit élelemmel. Cukrot, csokit, cukros üdítőt nem tanácsos a kisebb gyerekeknek adni.

2. Ha a gyerek beteg, mondja le a vizsgálati időpontot, akár aznap. A tényleg beteg gyerekeket úgyis hazaküldik azzal, nem lesz képes reális teljesítményt mutatni, amikor rosszul van.

3. Ne nagyon hangoztassa a gyermek előtt, vizsgálatra mennek, a vizsgálat szót gyakran orvosi jelentéssel kötik össze a gyerekek, és attól tartanak, oltásra viszik őket.

4. A Szakszolgálathoz logopédushoz, pszichológushoz, más szakemberhez járó gyerekeket készítse fel, ma nem játszani mennek, és – feltehetőleg, a papíron, amit kaptak, rajta áll – nem azzal találkozik ma, akivel általában szokott, sőt talán a terem is más lesz.

5. Amennyiben autizmus spektrumzavarban érintett gyermeket nevel, jelezze a Szakszolgálatnak, és amennyire csak lehet, gyermeke sajátosságainak jobban megfelelő vizsgálati helyzetet, környezetet igyekeznek kialakítani.

6. A vizsgálat létrejöttéhez mindkét szülő jelenléte vagy az egyikük írásos engedélye szükséges, kivéve, ha egyikük kizárólagos felügyeli joggal rendelkezik. Nevelőszülőnél nevelkedő gyermekeknél a gyám fizikai jelenléte szükséges.

7. Kisebb gyermekét akkor hozza magával, ha a vizsgálandó gyermek biztosan nem igényli az Ön jelenlétét. Testvér nem jöhet be a vizsgálatra, akkor sem, ha csendben van.

A vizsgálat eleje

Hacsak nem kamasz érkezik, aki egyedül is bejön, az első 5 percre - az ismerkedő, tájékozódó indulóbeszélgetésre - beszoktam hívni a szülőt a gyermekkel együtt. A gyermek ül le velem szembe az asztalhoz, míg a szülő odébb ülhet le, nagyjából kiessen a gyermek látószögéből, ő rám figyelhessen.

Ha Önt is behívják a gyermekkel együtt, akkor 5 évesnél nagyobb gyerekeknél valószínűleg meg fogják kérni, egyáltalán ne reagáljon a gyermek válaszaira. A biztatások („Pistike, tudod te ezt.”, „Na, mondd meg a néninek!”) azért nem jók a szülő részéről, mert ebben a helyzetben éppen azt nézzük meg, ismeretlen emberrel a gyerek mennyire kooperál, a kapott instrukciónak mennyire engedelmeskedik.

Ez az elején laza ismerkedős beszélgetés, hogy a gyermek megnyugodjon, és tudjuk, mennyi mindent tud saját magáról, az őt körülvevő környezetről. Amennyiben az Ön segítségére szükség van, úgy Önhöz fog fordulni a szakember.

A beszélgetés után, amennyiben a szülő szeretné megnézni a vizsgálatot, bent marad, ha kint várakozna, ezt is megteheti.

A vizsgálaton akkor maradhat bent nagyobb gyermeknél, ha az nem stresszeli erőteljesen a gyermeket (nem maga a szülő, a neki való megfelelés, hiba feletti zavar) vagy vonja el túlzottan a figyelmét. Kérjük, a mobilját kapcsolja ki, és ne tegyen semmiféle megjegyzést a vizsgálaton történtekre.

Ekkor kezdődne el a vizsgálat, ám vannak kivételek. Van olyan gyermek, aki szorong, hiperérzékeny, stb. így teljesen eltérünk az eredeti forgatókönyvtől.

- Ilyen esetben, ha a gyermek kicsi, történhet a szülővel való informálódó beszélgetés, míg a gyermek játszik, a gyermek játékának elemzése alapján az értelmi képességek vizsgálata, irányított játékra, fejlesztő játékra tett kísérlet, mozgás.

- Nem kell megijednie, ha kisgyermeke egyáltalán nem együttműködő, és szinte semmit nem fog megcsinálni egy kvázi idegennek, a vizsgálat minden mozzanatából le tudunk szűrni viselkedéses és kognitív képességeire vonatkozó információt. Emellett érdeklődéssel hallgatjuk az Ön meglátásait.

- Létezik olyan, hogy a pszichológus és a gyógypedagógus együtt vizsgál meg kisgyermeket. Ilyenkor kevésbé húzódik el időben a folyamat, nem olyan megterhelő a gyermeknek, nincs szakember- és teremváltás, nem kell a két vizsgálat között várakozni, kevésbé türelmetlen a gyermek. A két szakember mindkettőjük minden egyes gyakorlatát megfigyelheti, így többlet információhoz jut a gyermek állapotáról. Ez nem bevett gyakorlat, néhány Szakszolgálatnál élnek a lehetőséggel, ott is a nehezen megközelíthető kisgyermekeket fogadják így.

- Amennyiben nagyobb gyermekkel nem tudjuk elkezdeni a vizsgálatot, rövid játékot kezdeményezünk, onnan vezetjük át az első feladatra, majd a többire.

- Megszakítás – amikor egy másik alkalommal el kell hoznia a gyermeket, felvehető legyen vele a teszt -, csak extrém esetben szükséges. Olykor elküldik sétálni a szülőt és a gyermeket, a gyermek egy kicsit megnyugodhasson. A kollégák a nehezen kezelhető gyermekeket is megtudják vizsgálni annyira, képet alkothassanak róla. Alkalmazkodnak a helyzethez, ha kell, a szőnyegen vagy az asztal alatt oldják meg a feladatokat, vagy észre sem veszi a gyerek, mikor játék közben csempésznek be egy részfeladatot.

- Egyetlen eset van, amikor nem folytatjuk le a vizsgálatot. Amennyiben 16 éven felüli serdülő többször kijelenti, nem hajlandó elvégezni egyetlen feladatot sem, és sem mi, sem a szülő nem tudja rávenni az együttműködő viselkedésre. Ilyenkor jegyzőkönyvet veszünk fel a történtekről, és elköszönünk. Ilyenre a gyakorlatom alatt egyszer sem került sor.

 

A vizsgálat

A vizsgálaton a pszichológus félpedagógus szerepbe lép, azaz kevesebbet enged a gyermeknek, jobban keretez, de nincsenek olyan éles határok, mint a pedagógusoknál.

Ne lepődjön meg, ha a pszichológus igazán nehéz feladatot is ad a gyermeknek. Keresi a tudása felső határát. A tesztek úgy vannak összeállítva, hogy több hibázás meg van engedve, mielőtt áttérünk egy másik feladatra.

A szakember nem fogja jelezni a gyermeknek, helyes vagy helytelen a megoldása, Ön se tegye. Ez a semleges attitűd segít abban a kudarckerülő gyermeknek, ne keseredjen el egy-egy rosszul megoldott feladat után. Direkt dicséret helyett indirekt biztatásokat fog mondani a pszichológus a gyermekének („Jól haladunk, a vizsgálat közepéhez értünk.”, „Látom, nagyon próbálkozol.”). Ha a gyermeke mesélni akar egy rövid viccet vagy van egy megjegyzése, a szakember röviden meghallgatja, majd haladnak tovább.

6 éven aluli gyermekeknél a vizsgálat három részből áll általában. Az első a kötött teljesítményteszt, a második a fejlesztő és ügyességi játékok instruált kipróbálása, a harmadik a szabadjáték. Ezután, míg a gyermek játszsik, hosszabban beszélgethet a szülővel a szakember a gyermek otthoni, óvodai viselkedéséről.

6 éven felüli gyermekeknél, ha együttműködőek, a teszt felvétele után nincs lehetősége játszani. Jó, ha ezt közlik azzal a gyermekkel, aki félreérti jövetele okát, a végén ne legyen csalódott.

A vizsgálat vége

A vizsgálat végeztével a gyermek kimegy a szülőhöz, míg a pszichológus kielemzi a tesztet. Ez általában 10-20 percet vesz igénybe, ezután konzultál a pszichológus a többi bevont szakemberrel.

A teszt kielemzése után a szülőt, és 16 éves kortól általában a kamaszt is behívják az eredmény ismertetésére. Ekkor a szülő elmondhatja benyomásait, a pszichológus vázolja az észrevételeit. Amikor az összes szakember megvizsgálta a gyermeket, kapja meg Ön a rövid véleményt, ami tartalmazza gyermeke aktuális teljesítményét és az ehhez köthető további teendőt.

A lehetséges kimenetelek:

  • A gyermeknek kiegészítő vizsgálatra van szüksége helyi szinten. Ilyen pl. a logopédiai vizsgálat, ha a kérelemben nem szerepel logopédiai vonatkozású probléma, de a vizsgáló szakemberekben felmerül az esélye.

  • A gyermeknek orvosi vizsgálatra van szüksége. Pl.: neurológiai-, hallás- vagy látásvizsgálat. Amíg a leletet nem mutatják be, nem halad előre a folyamat.

  • A gyermeknél nem igazolódott probléma. Nem kell sehova vinni, a folyamat lezárul.

  • A gyermeknél igazolódott egy jól körülírható probléma. Nem kell máshova vinni, helyben kapja meg a szükséges fejlesztést az óvodában/iskolában.

  • A gyermeknél igazolódott probléma, de ez helyi szinten nem kezelhető. Ekkor a Megyei Szakértői Bizottság küld a későbbieknek Önöknek levélben új időpontot (ezt a Szakszolgálat intézi), és a megyeszékhelyre kell bemenni a gyermekkel kiegészítő vizsgálatok elvégzése miatt.

A vizsgálat teljes lezárása után mindig szoktam kérni a szülőt, dicsérje meg gyermekét azért, kibírta ezt a nehéz téthelyzetet. Az első vizsgaszituációk egyike ez, amivel a gyermek szembesül, természetes, hogy megterhelő, de bátorító szakemberekkel találkozva remélhetőleg jó élménnyel gazdagodik.


(Az írás tájékoztató jellegű, Szakszolgálatonként kisebb eltérések előfordulhatnak.)