A gyerekek régen a gyermekmeséktől féltek, amiben
azonban eleve benne van a feloldozás, a boldog vég, és a szülő felügyelvel
történt a mesehallgatás, helye volt az összebújásnak, a megnyugtatásnak. A
digitális korban a gyerekek sok mindent megtalálnak és annál is több dolog
találja meg őket. Az interneten nincs érzelmi átdolgozás és nincs felnőtt
felügyelet.
A gyerekek éppúgy imádják a városi legendákat a
mesékkel tartják egyenrangúnak, izgalmasnak tűnnek nekik. Nincs kontrolljuk a
misztikus, félelmetes videók fogyasztásában. Ha rajtuk múlik, a következő
félelmetes alak is megtalálja őket.
A gyerekek ijesztgetése pedig igen gyakori, különösen
a 7-10 éves korosztályban. Mindennapi, hogy a hozzám érkező gyerekek
beszámolnak az aktuális félelmet keltő alakról, ijesztgetős trendről. Kedves,
kiegyensúlyozottnak tűnő, megfelelni vágyó, aranyos kisfiúk és kislányok, akik
véletlenül futottak beléjük az interneten, vagy az osztálytársak, kamasz
rokonok mutogatták meg nekik őket.
Cikkemben három típusú félelmetes lényt veszek sorra.
MOMO – MIKOR BESZÉLGETNE VELED A GONOSZ
Járt hozzám egy gyerek, akinek az anyukája megijedt,
mi a csudának rajzol a gyerek egy fura női alakról, aki azt mondja egy
szövegbuborékban, miért nem halsz már meg. Ideges lett, ki az és mit akarhat? A
gyerek Momót rajzolta le, hitelesen, csak az édesanya nem tudta, kicsoda, így
más problémahelyzetet gondolt mögé és nagyon megijedt.
Momót egy művész találta ki - Keisuke Aiso – teljesen
ártalmatlan szándékkal, majd mások használták fel gyerekek mentális
megtörésérem, zsarolási alapanyag, pénz, adatok megszerzésére. Mintha Edvard
Munch nem festhette volna meg ’A sikoly’ c. festményét, mert azt rosszindulatú
emberek gyerekek ijeszgetésére használta volna fel. Az eredeti szobrot az
alkotó megsemmisítette, miután az horror-utat járt be.
A gyerekeknek egy kor alatt a húsvéti nyuszi, a Mikulás és minden hasonló alak a gyermekkori álomvilág része, így természetes, hogy Momo és társai éppúgy igazinak tűnnek. Még az ebből a korból kinőtt gyerekek is megijedhetnek, mikor hirtelen felbukkan egy szörnyalak a mobiljukon, és ilyeneket ír.
„Azt hiszed, elbújhatsz előlem?”
„Játsszunk. Menj ki az erkélyre és ugorj le.”
„Megölöm anyukádat és apukádat.”
Félelmetes a külleme.
Momo eredetileg a görög mitológia hárpiájára hasonlít,
és groteksz vonásai miatt sok felnőttben is kényelmetlen érzést kelt, ha nem is
félelmet.
Félelmetes a mindenhatósága.
Azt írja a gyerekeknek, bántani tudja a szülőket. Hogy
higgyenek a mindenhatóságában, van, hogy adathalászattal megszerzi a gyerek
adatait, a szülő adatait. Nagyon félelmetes lehet egy gyereknek, ha leírja,
hogy a kutyája neve micsoda.
Félelmetes a játékossága.
Szlenget használ, lazán mutatkozik be a gyerekeknek, a
csábító szerepét játssza. Csak egy játék, mondja, míg a gyerek bele nem
csavarodik egy félelmetes spirálba.
Félelmetes a kiszámíthatatlansága.
Az általa küldött öngyilkosságra buzdító, zavartnak
ható üzenetek félelmetesek. Míg egy felnőtt letiltja, jelenti az ilyen
felhasználót, a gyerek sok esetben nem tudja, mi történik.
öngyilkosság, rizikós magatartás, szülői erőbe vetett hit csökkenése
SLENDER MAN: ÁLMODBAN SEM HAGY BÉKÉN
Az árnyékokban bujkál a Slender man, aztán elkap és
megöl. Gyerekektől kezdve egész kamaszokig félnek tőle, rémálmuk van. Arctalan,
magas, emberszerű alak, ami sötét helyeken bujkál, főleg erdőben. Egyszer nem
látod, aztán már látod, de késő.
Azt arc-mentesség is hozzátesz félelmetességéhez,
olyan ősi félelmeket hív elő belőlük, amiket fel se fognak. A gyerekek
egyébként is félnek a sötéttől, de ha azon kell gondolkodniuk, mikor jön ki az
árnyékból egy ilyen, nehezebben tudnak megnyugodni.
A hagyományos szörnyeknél a szülő ellenőrzi az ágyat, és a gyerek egy kicsit
megnyugszik. A Slender man a szülőktől nem fél, és addig elbújik, kivár, míg
már csak a gyerek van a szobában.
Van még egy csavar a Slender manben. Ha esetleg mégis
elalszik valamelyik gyerek, az álmában se lehet tőle biztonságban, ugyanis a
legenda tanúsága szerint oda is bejárhat… ami tovább csökkenti a gyerekek
alvási hajlandóságát. Ebből egészen bizarr pszichológiai esetek születtek, még
kamaszok esetében is.
Emellett Slender man tipikus horror kategória, ami
felnőtt filmekben is megállná a helyét. Vonatkozik ez sok másféle rémlényre,
mint Az, Venom, Chuckey és társai. A gyerekek nem képesek koruknál fogva átdolgozni,
mit is gondoljanak, érezzenek felőlük, ezért az a tudattalan tartományt terheli
meg. Rémálmaik lehetnek, érthetetlen szorongásaik, ellenőrizgetni kezdhetik,
biztos bezárta-e a szülő esténként az összes ajtót.
Még rosszabb a helyzet, ha gyakran téma ez az
osztályban, otthon testvérek között; vagy gyors egymásutánban több félelmetes
videót néznek – ami a közösségi videólejátszók sajátossága miatt borítékolható.
Ha egyet megtalálnak, egyre többet dob fel az oldal.
alvás, biztonságérzet
HUGGY WUGGY: EGY PLÜSS, AMI
MEGÖL
A gyerekes dizájn és a pénzhajhászat miatt a külföldi
cégek egy része azt találta ki, plüssként, gyerekjátékként kiadja a Poppy
Playtime rémlényeit.
A Poppy Playtime egy 2021-es horrorjáték, 8 éven
felülieknek ajánlják. Sötét gyár mindenféle be nem látható térrel, szűk
folyosókkal. Mikor összeakadsz a kék játékszörnnyel, ő jó gyorsan odamászik
hozzád és megöl.
Ha egy játékos horrorfilmbe akarod pottyantani a
gyereked – ami nem deklaráltan horror, hiszen vannak benne színek és a szörny
kék, mosolyog, míg megöl -, akkor pottyantsd bele. Nagyon intenzív, 14 éven
aluliaknak nem ajánlanám. A menekülés lehetősége csekély, túl gyorsan kellene
reagálni, a vizuális inger erős, és meghal a játékos, ha elkapják. Ráadásul
lebutítva, aranyossá téve, hogy azt mondhassa a felnőtt, de hát kisfiam, most
elkapott a kék kacsa, nem kell félni.
Bár alapvetően a felnőttek számára inkább bugyuta ez a
fogas kacsa, az ezzel játszó youtuberek a játékbeli halál pillanatában
észrevehetően hátrahőkölnek, meglepődnek a lény gyorsaságán. Pedig ők nem
gyerekek.
A
hozzám járó tíz-tizenegy éves gyerekek még erőteljesen bevonódnak a bábozásba,
pláne a kisebb korosztály. Ha faragott kobrát és viperát mutatok nekik,
undorodnak tőle, eldobnák. Ha stimulálva van az agyuk, a Poppy Playtime csak
játék, olyan, mint a többi, amivel játszanak, az agyuk nem vagy nehezen fogja
fel, tulajdonképpen mi is történik. A feldolgozás pedig nulla.
Felvetődő kérdés, nem jobb vajon, ha szokják a gyerekek az ehhez hasonló félelmetes dolgokat, amik kicsit fel vannak puhítva? Nem. A gyerekek idegrendszere nem erre van kitalálva. Sokkolni, tompítani lehet őket, de értelme nincs. A sok félelmetes ingernek kitett gyerek ugyanis nem bátor felnőtt lesz, hanem neorotikus.
játéknak tálalt horror, hirtelen ingerek
- Mert
ez amolyan gyerek-dolog, a felnőttek szerintük nem is tudnak róla, ez egy
in-group gond. Meglepődnek, mikor tudom, miről beszélnek – és
megkönnyebbülnek, mesélhetnek róla.
-
- Feltekeri az izgalmi szintjüket a titkos, furcsa dolog, ösztönösen megnézik. Utána szégyellik magukat.
- A felnőttek által legalizálva van a félelmet keltő dolgok egy része, pl. a Poppy Playtime ijesztgetőjéből készült plüssök által.
- Ha megkérdezik róluk a gyerekeket, van rá esély, hogy azt mondják, nem félnek tőlük. Hiszen a többi barátjuk se fél tőlük, az olyan dedós dolog.
Szülői részről tájékozódás a
félelmetes tartalmak felől, gyermekfelügyelő programok telepítése a mobilra,
gépre. Nem nézni horrort vagy más félelmet keltő filmet, mikor a gyerek bejön a
szobába/ami áthallatszódhat hozzá. Odafigyelni, idősebb testvérek,
unokatestvérek miket nézetnek velük.
Ugyanilyen népszerűek a régi kísértet történetek, a Bloody
Mary idézés. A káros határ az intenzív félelemnél van. Fontos tudni, mit érnek
el, este lefekvés után már ne mobilozhasson szülői felügyelet nélkül, és ne
kapcsolhasson felnőtt tartalmas csatornára.
Osztályfőnöknek tett jelzés. Ha a gyerekek félelmetes videót néznek,
játékot játszanak, akkor egy idő után legalább a fél osztály bevonódik.
Csoportnormába ágyazva könnyebb eloszlatni a félelmet és elvenni a közös
titok-élvezetét, emellett a gyerekek megnyugszanak, ebben is példát mutat,
keretet ad a tanár.
A gyerekeknek elmondani, léteznek mesei lények és léteznek olyanok,
amik annak tűnnek, de egy rossz ember áll mögöttük. Biztosítása annak, a
körülötte lévő felnőttek meg fogják tudni védeni őket bármitől és bárkitől.
TECHNIKÁK OTTHONRA, HA BAJ VAN

A
szakember felkeresése mellett szülőként is lehet próbálkozni játékokkal,
módszerekkel a félelem enyhítésére.
Félelem-mérő
Ha
félelmetes helyzetről beszélgettek, jobb, ha a gyereknek nem érzelmi masszaként
jelenik meg a félelem, hanem be tudja határolni, mennyire erős. Ha egy ilyen
félelem-mérőn megnézi, hogy van, nem fog túlzásba esni kis félelemnél, és te is
fogod tudni, nagyjából hogy van.

Vihar a lapon
Kezdjünk rajzolgatni a gyerekkel, majd mondjuk, óriási vihar kerekedett a lap sarkán, és firkáljunk oda erős hurrikánt. Mondjuk a gyereknek, ez nőni és nőni fog, de ha rajzol valamit, megakadályozhatja ezt.
Míg a gyerek gondolkodik, is nyugodtan satírozgassuk tovább a forgószelet, hurrikánt, stb., ez berúgja az ösztöneit, és erőteljesebb reakcióval védi meg a lapterületét. Segít abban, rugalmasabb legyen, a megküzdésben pedig segíthetnek neki, milyen technikával oldják meg a helyzetet, legyen ez lágyabb, száműzzék a vihart, vagy agresszívan csapjanak le rá.
Tiltott erdő
Plüssökkel,
bábokkal való játék. Adott egy sötét, félelmetes erdő, ahol nem tudni, mi
rejtőzik. Van egy őr, ami nem engedi be a főhőst. A felnőtt tekintélyt
képviseli az őr, akit kijátszva rájön a gyerek, mi rejtőzik az erdőben. A
szülővel játszva ez biztonságossá szelidíthető, és megtisztítható az erdő,
legyőzheti a gonosz.
Buborékba zárás
Beszéljetek át a gyerekkel félelmeket, akár egy
alakot, ami a sötétben kísért, akár olyan félelmet pl.: hogy nem tud időben
jönni a suliba a szülő, stb. Képzeljétek el őket a szoba közepére, és fújjatok
rá buborékot, az magába zárja őket.
Legyen erős buborékfújás, nem baj, ha alig jön rá
buborék. Lehet utána szelídebb buborékfújás. A gyereknek utána lehet fújni jó
sok buborékot, hagy mozogja ki magából a feszültséget, ahogy elkapkodja őket.
Szörny-portré
Rajzoljon a gyerek és a szülő is egy-egy szörnyeteget, aminek van egy félelmetes mágikus tulajdonsága. Utána találjatok ki a szörnynek egy gyengeséget, aminél fogva legyőzhető.
Menedék az alváshoz
Találjunk ki a gyereknek egy csodálatos helyet. Lehet
egy szép mező, egy cukorkákból álló szoba, bármi. Beszéljük meg vele
részletesen, milyen illatok lehetnek itt, milyen hangok vannak.
Miután elég részletesen ismerjük a helyet, képzeljük
el az ágya körül, és képzeletben vonjunk köré kupolát. Ide egyetlen szörny se
jöhet be. Azt is kitalálhatjuk, milyen védelmező mechanizusmosok vannak
körülötte, mondjuk az ágya alól ágyúk jönnek ki, ha közeledne valami gonosz. A
szülő játékosan aktiválhatja is lefekvéskor a kupolát, mielőtt elköszön.
Dédelgetés
A
gyerekek, ha félnek, szeretik azt játszani, kisebbek a koruknál. Lehet nekik
engedni, hogy kisbabák legyenek tíz-tizenöt percre. A szülő ültesse az ölébe,
szeretgesse meg, legyen minél több testi kontaktus. Beszéljenk úgy hozzá, mint
egy babával. Így a gyerek érzelmi tankja töltődik, és visszatérhet a normál
menetbe.
Imagináció: mókuska
Ha a has el van engedve, akkor a test többi része is
kevésbé merev. Mikor a gyerek már az ágyban van, szorítson a hasához egy
nagyobb párnát. Mondjuk neki, a hasa már melegebb, érzi is, hogy kellemesen
bizsereg. Kellemes érzés. Biztonságban van, a párna védi mindentől.
Utána játsszuk azt, a hasában mintha lenne egy pici
álommókus, ami kellemes otthonra vágyik. Ringassuk ezt a mókust kicsit, a
gyerek is ringatózhat előre-hátra. Szorítsa össze a hasát, ahogy behúzza a
hasát, mintha jelezne a mókusnak, alvásidő, majd engedje ki, lazítson. A szülő
is megsimogathatja a hasát, elmondva, minden rendben van, lehet aludni.
Esti mesék
A
gyerek életkorának megfelelő, boldog végű mesék. Át lehet lapozni előtte a
meséskönyvet, nézegetni a képeket, felolvasni a gyereknek a címeket, és ő is
választhat. Fontos, hogy a gyerekek a mesékben szereplő gonoszokat a
királyfikkal, királylányokkal együtt legyőzik. Így nem szükséges őket védeni az
efféle kellemetlen szereplőktől, hagy küzdjenek meg velük.
Esti rítusok
A
megszokott dolgok nyugtató hatásúak. Ha helyeközel ugyanakkor fekteted le a
gyereket, mondasz neki mesét, olvasol neki valamit vagy beszélgettek, az remek. Egy
pici különlegesség is lehet benne, például mindig öt puszival köszöntök el,
mindig egy bizonyos versikével. Ezek is az éjszakai nyugalmat hivatottak
megerősíteni.
Legfontosabb
beazonosítani a probléma forrását, aztán megnyugtató technikákat alkalmazni,
közben a szülő is megkönnyebbül. Amint a szülő nyugodtabb, a gyerek sem olyan görcsös,
és elindulhat egy feldolgozási folyamat.